۱۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۱

صید کیلکای دریای خزر به ۱۸ هزار تُن رسید

مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران، گفت: طی ۱۱ ماه گذشته، صید کیلکاماهیان دریای خزر توسط صیادان استان‌های مازندران و گیلان به ۱۸ هزار تُن رسید.
کد خبر: ۹۲۳۳۲

صید کیلکای دریای خزر به ۱۸ هزار تُن رسید

مختار آخوندی در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: بر اساس آخرین آمار اخذ شده طی ۱۱ ماه گذشته، صید کیلکاماهیان دریای خزر توسط صیادان استان‌های مازندران و گیلان به ۱۸ هزار تن رسید.

مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران، ادامه داد: این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حاکی از کاهش دو درصدی صید کیلکاماهیان دریای خزر است.

وی خاطرنشان ساخت: از مجموع ۱۸ هزار تُن صید شده، سهم صیادان استان مازندران از صید کیلکای دریای خزر با ۱۲ هزار و ۱۹۰ تُن، ۶۸ درصد بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با چهار درصد کاهش همراه بوده است.

وی در ادامه اذعان داشت: همچنین سهم صید کیلکای  استان گیلان با صید پنج هزار و ۸۱۰ تن، ۳۲ درصد بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با ۴ درصد افزایش همراه بوده است.

این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران در ادامه گفته‌های خود یادآور شد: سرانه صید هر شناور کیلکاگیر به ازای هر شناور ۲۴۶ تُن بوده است.

وی با اشاره به فعالیت ۷۴ فروند شناور صیادی کیلکاگیر در آب‌های دریای خزر، عنوان کرد: از این میزان ۳۰ فروند شناور به استان گیلان و ۴۴ فروند شناور به استان مازندران اختصاص دارد.

این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران، همچنین قیمت عمده فروشی کیلکا ماهیان در استان مازندران را برای مصرف پودر ماهی هفت هزار و ۵۰۰ تومان و در استان گیلان پنج هزار و ۶۰۰ تومان اعلام کرد.

وی یادآور شد: همچنین قیمت عمده فروشی کیلکا در استان مازندران برای مصرف خوراک انسانی بین ۱۰ تا ۱۱ هزار تومان و در استان گیلان بین هفت تا هشت هزار تومان است.

به گفته مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران، بیش از ۹۰ درصد کیلکای صید شده در دریای خزر متاسفانه به مصرف پودر ماهی می‌رسد.

وی بیان داشت: از آنجا که کیلکا ماهیان در اعماق بیش از ۴۰ متر صید می‌شوند لذا خاصیت غذایی بسیار بیشتری در مقایسه با سایر آبزیان حتی ماهیان استخوانی برخوردارند، اما متاسفانه به دلیل عدم آگاهی عموم مردم از این امر قیمت کیلکا همچنان پایین است.

آخوندی با اشاره به اینکه می‌توان با فرآوری ماهیان کیلکا و ایجاد تنوع غذایی با استفاده از این محصول مشتریان بیشتری پیدا کرد، اذعان داشت: در سال‌های اخیر تلاش تشکل‌های صیادی بر افزایش مصرف انسانی کیلکا ماهیان است تا سود بیشتری عاید صیادان شود.

مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران، با اشاره به اینکه از سال ۷۹ با ورود مهاجم شانه‌دار به آب‌های خزر شاهد کاهش چشمگیر ماهیان کیلکا بودیم، اظهار داشت: این گونه شانه دار با از بین بردن غذای اصلی ماهیان کیلکا باعث کاهش ذخایر این گونه ماهیان با ارزش دریای خزر شد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار