به گزارش گروه بینالملل مانا؛ در وبیناری که از تاریخ ۲۳ تا ۲۵ فوریه توسط دستاندرکاران، مدیران و کارشناسان حملونقل و صنایع دریایی ۵۰ سازمان دولتی و خصوصی برگزار شد همگی بر دیجیتالی شدن و هوشمند سازی حملونقل دریایی در سال جاری میلادی تاکید کردند. به گفتۀ آنان آن چیزی که جسته و گریخته در سالهای گذشته برای تکامل هوشمند سازی حملونقل دریایی صورت گرفته کافی نیست و این صنعت باید به طور فراگیر در تمام کشورها هوشمند شود.
کاپیتان "جان دولان" معاون مدیر پیشگیری از خسارت باشگاه استاندارد Bjørn Åge Hjøllo در این زمینه گفت: به نظر میرسد سال جاری میلادی بهترین زمان برای کلید خوردن دیجیتال سازی و هوشمند سازی حملونقل دریایی جهان است.
چراکه تمامی اعضای این وبینار اذعان دارند که سیستم ناوبری الکتریکی تحت تأثیر کرونا قرار نگرفت و در این مدت به رشد خود ادامه داد. آن چیزی که باید در این زمینه گفته شود آن است که بسیاری از شرکتها برای دیجیتالی شدن اقدام کردهاند، اما تمام جهان را دربر نگرفته است.
کاپیتان "پانتلیس پاتسولیس" مدیر بازرسی و دریانوردی Euronav نیز در ادامه گفت: آنچه مسلم است حملونقل دریایی در سال ۲۰۲۱ با سودآوری مناسبی مواجه شد که میتواند سرمایه گذاری مناسبی در زمینه فنّاوری انجام دهد که به نظر میرسد بهترین زمان فرا رسیده و باید موضوع مجهز شدن حملونقل دریایی به انواع فنّاوریهای دیجیتالی، اینترنت اشیا به منظور ساخت و راهاندازی سیستمهای اتوماتیک و خودکار به ویژه کشتیهای خودران اقدام کنند.
"ماروین بیلک" نویسندۀ دریایی سایت Mintra نیز با اشاره به اینکه متأسفانه هنوز مهارتهای سنتی در بین دستاندرکاران و کاربران صنعت حملونقل دریایی مشاهده میشود گفت: به نظر میرسد باید دورههای آموزشی برای کلیه دستاندرکاران، کارشناسان و کاربران پیشبینی شود ضمن اینکه حملونقل دریایی در حال حاضر با چالش بزرگی به نام حملات سایبری مواجه است که باید برای آن هم راهکارهای لازم اندیشیده شود.
"جیلیان کارسون جکسون" رئیس مؤسسه دریایی نیز طی سخنانی گفت: انقلاب چهارم صنعتی در حال وقوع است و تغییرات اساسی در نحوۀ زندگی، کار و ارتباط با یکدیگر ایجاد کرده است.
در حال حاضر در شرایطی به سر میبریم که نمیتوان در مقابل این انقلاب مقاومتی نشان داد، زیرا در حال حاضر صنعت حملونقل دریایی به محیط دیجیتالی عادت کرده و به همین جهت پایههای حملونقل دریایی بر اتوماسیون و انجام فعالیتهای خودکار پیریزی شده که این اتفاق افتاده و باید به فکر تحول سبز و دیجیتالی شدن در صنعت کشتیرانی، ایمنی و امنیت دریانوردان و آموزش و صدور گواهینامه به صورت هوشمند باشیم.
"اوشر پری"، مدیرعامل شرکت ShipIn Systems نیز طی سخنانی یادآورشد: دیجیتال سازی و هوشمند سازی میتواند در افزایش بهره وری به ما کمک کند که باید از هماکنون برای آن برنامه ریزی کرد.
وی افزود: بر اساس بررسیهای انجام شده استفاده از فنّاوری دیجیتالی و هوشمند در مراکز عمدۀ بندری و صنعت کشتیرانی در سال ۲۰۲۱ به کاهش ۴۲ درصدی حوادث کمک کرده است.
وی در پایان گفت: فراموش نکنیم تکامل فنّاوریها و هوشمند سازی قابلیتهای بیشتری برای صنعت حملونقل دریایی به ارمغان آورده است.