۰۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۰

۲.۹ میلیون تن کالای اساسی در گمرکات کشور در حال ترخیص است

رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران گفت: دو میلیون و ۹۰۰ هزار تن انواع کالای اساسی در کشور موجود است که کار ترخیص و تشریفات آن در حال پیگیری و اجرا است که از این میزان ۲.۱ میلیون تن آن در گمرک بندر امام خمینی (ره) موجود است.
کد خبر: ۹۲۲۹۲

۲.۹ میلیون تن کالای اساسی در گمرکات کشور در حال ترخیص است

به گزارش خبرنگار مانا، علیرضا مقدسی در مجتمع بندری امام خمینی (ره) در گفتگو با خبرنگاران رسانه‌های گروهی افزود: ورود کالا در مراحل مختلفی انجام می‌شود، وقتی که کالا ثبت سفارش و از مبدأ به سمت کشور به عنوان رویه واردات حرکت می‌کند در مرحله اول در لنگرگاه، بعد اسکله، تخلیه، بارگیری و در نهایت اظهار کالا صورت می‌گیرد که پس از آن مسئولیت گمرک با اخذ مجوز‌های الکترونیکی شروع می‌شود.

وی افزود: برای اظهار کالا تشریفات گمرکی انجام می‌شود، ولی ترخیص کالا منوط به اخذ کد رهگیری تخصیص بانک است، بر این اساس می‌توان کار تشریفات گمرکی را انجام داد و برای کاهش ماندگاری کالا یک سری تسهیلات از جمله افزایش سرعت کار و فعالیت شبانه روزی گمرکات درنظر گرفته شده است.

رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران افزود: ترخیص ۹۰ درصد کالا‌ها با کد تخصیصی که داده می‌شود ترخیص و ۱۰ درصد باقیمانده  بعد از اعلام و ابلاغ بانک ترخیص می‌شوند و امیدواریم تشریفات این ۱۰ درصد سریع‌تر صورت گیرد.

مقدسی با اشاره به اینکه اصلاح و ویرایش ثبت سفارش یکی دیگر از دلایلی است که منجر به ماندگاری کالا می‌شود، ادامه داد: ممکن است پس از اظهار و پس از بررسی که روی محموله‌ها می‌شود، کالا‌ها به دلیل تغییر در ردیف تعرفه نیازمند ویرایش اطلاعات باشند.

وی در ادامه افزود: هدف از بازدید مجتمع و گمرک بندر امام خمینی (ره) این بود که در خصوص ماندگاری کالا بتوانیم اقدامات و راهکار‌هایی را در نظر بگیریم تا ماندگاری کالا از لحاظ زمان سنجی موجود کاهش یابد.

مقدسی با اشاره به اینکه گمرک بندر امام خمینی یکی از بنادر مهم به ویژه در زمینه ورود کالا‌های اساسی است ادامه داد: خوشبختانه همه واحد‌ها و دستگاه‌هایی که در تجارت خارجی دخیل هستند در گمرک بندر امام خمینی به صورت شبانه روزی مشغول فعالیت هستند.

به گزارش خبرنگار مانا، دکتر سید احسان خاندوزی در بازدید از مجتمع بندری امام خمینی (ره) دستور داد تا پایان امسال همه کالا‌های رسوبی در این مجتمع بندری حمل شود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار