۲۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۵

بازخوانی عملیات والفجر ۸ بزرگترین عملیات آبی - خاکی دوران دفاع مقدس

عملیات غرورآفرین والفجر ۸ که در نوع خود بزرگترین و پیچیده‌ترین تهاجم رزمندگان اسلام علیه نیرو‌های بعثی عراق بود سرآغاز دوران جدید از ابتکار عمل جمهوری اسلامی ایران در عرضه دفاع مقدس بود.
کد خبر: ۹۲۱۶۱

بازخوانی عملیات والفجر ۸ بزرگترین عملیات آبی - خاکی دوران دفاع مقدس
مانا: عملیات والفجر ۸ که با حماسه‌آفرینی رزمندگان اسلام، ضربه‌ای سهمگین به توان رزمی و نظامی دشمن وارد ساخت و حضور مقتدرانه ایران در این عملیات، سرآغازی بر تزلزل و فروپاشی انسجام نیرو‌های دشمن محسوب می‌شود.

عملیات غرور آفرین والفجر ۸، عملیاتی که با پیروزی در آن رزمندگان غیور اسلام به دشمن بعثی عراق ثابت کردند با اراده و ایمان به خدا می‌شود بر دشمنان بزرگ نیز فائق آمد.

این عملیات که با استفاده از اصل غافلگیری انجام شد حاصل  مطالعات بسیار درباره جزر و مد رودخانه اروندرود و برنامه‌ریزی برای عبور از آبراه اروندرود با هدف غافلگیری نیرو‌های متجاوز بعثی بود. این عملیات آبی، خاکی، تهاجمی، در بیستم بهمن ۱۳۶۴ در ساحل خسروآباد در کرانه شرقی اروندرود با هدف تصرف شبه جزیره فاو در جنوب عراق آغاز شد. در جریان این عملیات غواصان رزمنده ایرانی معروف به "مردان قورباغه‌ای" که در گروه‌های ۱۰ نفره با طناب به هم متصل شده بودند، دل به دریا زدند و وارد رودخانه‌ای توفانی و مواج شدند.

غواصانی که در شب عملیات والفجر ۸ در میان امواج، توفان، گرداب و باران برای شکست دشمن دل به اروندرود زدند تسلیم جریان آب شده و به هر سو کشیده می‌شدند، اما این اتفاق باعث نمی‌شد که این مردانِ جان‌برکف، تدبیر و آرامش خود را از دست بدهند و همین حفظ تدبیر و آرامش و توکل آنان به خداوند متعال موجب شد که بیشتر غواصان راه خود را پیدا کنند و در تاریکی شب در حالی که دشمن بعثی بی‌خبر از حمله نیرو‌های ایرانی بود خود را به منطقه فاو برسانند.

غواصان جان‌بر‌کف ایرانی که می‌توان از آنان به‌عنوان نمونه عینی رزمندگان راه اسلام یاد کرد با وجود امواج خروش رودخانه اروندرود در شب عملیات والفجر ۸ از عرض این رودخانه خود را به فاو رساندند. آن شب غواصان گروهان والعادیات از گردان قمربنی هاشم (ع) با عبور از معابر عراقی‌ها، خط اول دشمن در فاو را تسخیر کردند؛ چراکه ارتش عراق آمادگی مقابله با چنین عملیاتی را در فاو نداشت و غافلگیر شده بود. ارتش عراق در شب عملیات والفجر ۸، منتظر شروع عملیات از طرف نیرو‌های ایرانی از منطقه هورالعظیم بود، زیرا فرماندهان جنگ ایران قبل از شروع عملیات والفجر ۸، برای فریب دشمن در منطقه هور دست به اقداماتی زده بودند و با رفت آمد‌های تصنعی و لجستیکی این پیام اشتباه را به دشمن می‌دادند که قرار است، عملیات بزرگی در این منطقه صورت گیرد.

در جریان عملیات والفجر ۸، رزمندگان ایرانی توانستند در طول یک شبانه‌روز، تمام شبه جزیره فاو را به تصرف خود درآورند. در روز نخست عملیات، لشکر ۲۵ کربلا موفق شد تا فاو را در کنترل کامل خود درآورد و هزاران نیروی بعثی را که برای دفاع در برابر حمله سنگین ایران به فاو، آمادگی نداشتند به تسلیم وادارد.

ایران در حالی در این عملیات بر ارتش متجاوز بعث عراق به برتری رسید که در مقایسه با آن‌ها از ادوات و تجهیزات نظامی کمتری برخوردار بود. رژیم بعث در شرایطی که نیروی نظامی ایران را فاقد توانایی و قابلیت اجرای عملیات عبور از رودخانه ارزیابی می‌کرد پس از مواجهه با حضور قدرتمندانه نیرو‌های ایرانی در فاو و بعد از گذشت سه روز از شروع عملیات به تدریج نسبت به ابعاد عملیات فاو هوشیار شده و لشکر گارد را وارد منطقه کرد.

این عملیات ضربه‌ای سهمگین به توان رزمی و نظامی دشمن وارد ساخت و حضور مقتدرانه ایران در این عملیات، سرآغازی بر تزلزل و فروپاشی انسجام نیرو‌های دشمن بود.

قطع ارتباط دریایی رژیم بعثی عراق با آب‌های بین‌المللی و خلیج فارس، محبوس کردن نیروی دریایی صدام در خورعبدالله و ابتکار عمل جمهوری اسلامی ایران برای اجرای عملیات نظامی از دستاورد‌های مهم عملیات والفجر ۸ بود.

در این عملیات بیش از ۱۲ هزار نفر از نیرو‌های بعثی عراقی کشته یا زخمی شدند و سه هزار ۵۰۰ نفر از قوای بعثی به اسارت درآمدند. ۴۲ فروند هواپیما و بالگرد جنگی ارتش عراق منهدم شد و صد‌ها دستگاه تانک، نفربر و ده‌ها قبضه توپ به غنیمت رزمندگان اسلام درآمد.

در سی و ششمین  سالروز عملیات والفجر ۸ یاد و خاطره همه شهدای این عملیات را  گرامی می‌داریم.

ارسال نظرات
آخرین اخبار