۲۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۸

ضرورت تکمیل طرح جامع تالاب میانکاله و خلیج گرگان در دولت جدید

مسئول پیگیری و اجرای سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه محیط زیست با بیان اینکه هر دولتی محیط زیست را نادیده بگیرد با بحران‌های اساسی روبه رو خواهد شد، اظهار داشت: با عملیاتی شدن دو اقدام ملی شامل طرح ملی حفاظت از محیط زیست دریایی و طرح حفاظت از تالاب‌ها از طریق گرفتن حق‌آبه، ۷۰ درصد مشکلات محیط زیست کشور که ناشی از گرد و غبار و  کم آبی ست برطرف خواهد شد که در دولت جدید باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.
کد خبر: ۹۱۹۱۵

ضرورت تکمیل طرح جامع تالاب میانکاله و خلیج گرگان در دولت جدید

احمدرضا لاهیجان زاده در گفتگو با خبرنگار مانا در خصوص اقدامات ناتمام معاونت محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست که در دوره مدیریتی ایشان با اشاره به اینکه آب شیرین کن‌ها یک بحث مهم و محوری در توسعه آینده کشور است، گفت: آینده کشور با توسعه دریا محور تعریف شده است و به دلیل کمبود منابع داخل کشور توسعه به سمت سواحل می‌رود.

معاون سابق محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست، ادامه داد: اقدامی که دوره مدیریت من صورت گرفت و انتظار می‌رود مدیران جدید در این معاونت آن را نیمه تمام نگذارند، بحث شناسایی پهنه‌های توسعه در سواحل است.

مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، ادامه داد: به این مفهوم که اجازه ندهیم هر نقطه از ساحل را توسعه دهند و یا در هر مکانی نسبت به نصب آب شیرین کن اقدام کنند.

وی با اشاره به اینکه در محدوده مکران بحث شناسایی پهنه‌ها و زیستگاه‌ها را آغاز کردیم، بیان داشت: این امر در خلیج فارس به اتمام رسیده، اما همچنان پروژه شناسایی پهنه‌ها و زیستگاه‌ها در جزایر خلیج فارس باقی مانده است.

لاهیجان زاده با تاکید بر ضرورت تدوین برنامه توسعه در نوار ساحلی کشور، اظهار داشت: در این راستا از سوی معاونت محیط زیست دریایی و تالاب‌ها، پهنه توسعه آب شیرین کُن‌ها را مشخص کردیم؛ در ادامه این پروژه آمایش سرزمین در طول سواحل نیاز است که امیدواریم در دوره مدیریت جدید معاونت مذکور، این مهم تکمیل شود.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده از سوی معاونت محیط زیست دریایی و تالاب‌ها طی چهار سال گذشته در حوزه دریای خزر نیز، اذعان داشت: تکمیل طرح جامع تالاب میانکاله و خلیج گرگان و سپس تصویب طرح در ستاد ملی تالاب‌ها از جمله مهمترین اقدامات نیمه تمام معاونت محیط زیست دریایی در دولت گذشته محسوب می‌شود.

مسئول پیگیری و اجرای سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه محیط زیست، خاطرنشان ساخت: برنامه احیای تالاب میانکاله پنج ساله و تالاب بین‌المللی انزلی یک برنامه هفت ساله است که هم اکنون در سال اول این دو برنامه قرار داریم.

وی با اظهار امیدواری به اینکه پروژه‌های مذکور در دولت جدید و مدیریت جدید معاونت محیط زیست دریایی عملیاتی شوند گفت: وظایف تمام دستگاه ها، اعتبار مورد نیازشان و حتی پروژه‌ها با زمان بندی مشخص شده است.

این مقام مسئول در سازمان محیط زیست در ادامه عنوان کرد: در حوزه شمال ۱۹ طرح جامع مصوب داریم که باید میزان اعتباراتش به دستگاه‌ها ابلاغ شود که البته بخشی از آن هم باید توسط سازمان حفاظت محیط زیست اجرایی شود.

معاون سابق محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست، خاطرنشان ساخت: از آنجا که مطالعات تفصیلی حق آبه‌های تالاب‌ها مشخص شده است، لذا پیگیری مطالبات برای گرفتن حق‌آبه از وزارت نیرو در دولت سیزدهم به عهده مدیریت جدید خواهد بود.

لاهیجان زاده با بیان اینکه هر دولتی در آینده محیط زیست را نادیده بگیرد با بحران‌های اساسی روبه رو خواهد شد، اظهار داشت: در همین راستا عملیاتی شدن دو اقدام ملی شامل طرح ملی حفاظت از محیط زیستی دریایی و طرح حفاظت از تالاب‌ها از طریق گرفتن حق‌آبه، ۷۰ درصد مشکلات محیط زیست کشور را که ناشی از گرد و غبار و  کم آبی ست برطرف خواهد کرد و باید در دولت جدید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار