۱۲ دی ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۳

موافقت محیط زیست با انجام صید ترال سنتی در دریای عمان / عدم پاسخگویی آذربایجان در مقابل مرگ فوک‌ها

مدیر کل دفتر حفاظت از زیست بوم‌ها و سواحل دریایی، گفت: با در نظر گرفتن مسائل اجتماعی و اقتصادی منطقه و بومیان ساحل نشین، سازمان حفاظت محیط زیست با انجام صید ترال سنتی با قرار دادن شروطی در حال حاضر موافقت کرده،  اما صید ترال صنعتی تعطیل شده است.
کد خبر: ۹۱۸۱۰

موافقت محیط زیست با انجام صید ترال سنتی در دریای عمان / عدم پاسخگویی آذربایجان در مقابل مرگ فوک‌ها

به گزارش خبرنگار مانا، داوود میرشکار در نشست خبری امروز در پاسخ به سوال خبرنگار مانا در خصوص وضعیت پایش مرجان‌های خلیج فارس گفت: پایش مرجان‌های خلیج فارس امسال در محدوده آبهای بوشهر انجام شده است.

مدیر کل دفتر حفاظت از زیست بوم‌ها و سواحل دریایی با اشاره به اینکه طی سالهای اخیر به دلیل شرایط اقلیمی که مهمترین آن گرم شدن آبهای جهانی است، شاهد سفید شدگی و نهایتا مرگ و میر مرجان‌ها هستیم.

وی در ادامه با اشاره به اقدامات ارزشمند دفتر حفاظت از زیست بوم‌ها و سواحل دریایی طی سالهای اخیر در راستای حفاظت از محیط زیست دریایی کشور، گفت: یکی از مهمترین این اقدامات تهیه اطلس زیست بوم‌های خلیج فارس و دریای عمان بوده است.

مدیر کل دفتر حفاظت از زیست بوم ها و سواحل دریایی با اشاره به اینکه این اطلس به دو زبان انگلیسی و فارسی تهیه شده است، بیان داشت: امیدواریم با تخصیص اعتبارات لازم تا پایان سال شاهد چاپ و انتشار این اطلس مهم محیط زیست دریایی باشیم.

به گفته وی، اطلس زیست بوم های خلیج فارس و دریای عمان، سند بسیار مهمی برای حفاظت از نام خلیج فارس محسوب می شود و نیز سندی برای زیست بوم های خلیج فارس و دریای عمان خواهد بود.

وی در ادامه گفته‌های خود به مکان‌یابی مناسب جهت استقرار آب شیرین کُن‌ها در نوار ساحلی جنوب کشور اشاره کرد و اظهار داشت: در این راستا تا کنون چهار نقطه مکان یابی صورت گرفته است تا کمترین آسیب محیط زیست دریایی را در به دنبال نصب آب شیرین کن ها به دنبال داشته باشیم.

میرشکار در ادامه به پایش در حوزه تنوع زیستی به عنوان یکی از اقدامات مهم معاونت محیط زیست دریایی اشاره کرد و گفت: در حوزه‌های تنوع زیستی آبهای جنوبی کشور پایش‌هایی داشتیم که یکی از آنها بحث لاک پشت‌های دریایی بود که بعد از تدوین برنامه اقدام ملی در قالب یک برنامه واحد انجام می شود.

مدیر کل دفتر حفاظت از زیست بوم ها و سوحل دریایی، پایش آبسنگ‌های خلیج فارس‌، تهیه شناسنامه جزایر خلیج فارس و نیز امداد و نجات فوک خزری را از دیگر برنامه های دفتر حفاظت از زیست بوم ها و سواحل دریایی عنوان کرد.

به گفته وی، پروژه شناسنامه دار شدن جزایر خلیج فارس از دو سال پیش آغاز شد و تاکنون برخی از این جزایر شناسنامه دار شدند و بقیه هم در دستور کار قرار دارند که امیدواریم به زودی همه جزایر خلیج فارس  شناسنامه دار شوند.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه گفته‌های خود در خصوص وضعیت نظارت بر صید ترال در آبهای دریای عمان، گفت: در این راستا سال گذشته کارگروه صید ترال ذیل کارگروه شورای امنیت ملی کشور ایجاد شد.

به گفته مدیر کل دفتر حفاظت از زیست بوم ها و سواحل دریایی‌، قرار است دستورالعمل صید ترال تدوین شود و فعالیت های صیادی بر‌اساس این دستورالعمل انجام شود.

وی با اشاره به اینکه صید ترال صنعتی و سنتی هر دو به زیستگاه های دریایی آسیب های جبران ناپذیری را وارد می کنند، اذعان داشت: اما با در نظر گرفتن مسائل اجتماعی و اقتصادی منطقه و بومیان ساحل نشین، سازمان حفاظت محیط زیست با انجام صید ترال سنتی با قرار دادن شروطی در حال حاضر موافقت کرده  اما صید ترال صنعتی تعطیل شده است.

میرشکار اذعان داشت: برای برقراری مجدد صید ترال صنعتی، هنوز نظارت عالی سازمان شیلات ایران به عنوان متولی اصلی صید و بهره برداری ذخایر آبزیان آبهای کشور مورد تایید واقع نشده است.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست، همچنین به مرگ و میر گسترده فوک‌های خزری طی سال جاری اشاره کرد و بیان داشت: این موضوع توسط دولت ایران مورد پیگیری قرار گرفته است.

وی خاطرنشان ساخت: در خصوص اینکه آیا موضوع رزمایش دریایی کشور آذربایجان منجر به مرگ فوک ها شده است یا خیر از وزارت امور خارجه تقاضا کرده ایم تا این موضوع را از راه دیپلماسی از کشورهای حاشیه دریای خزر پیگیری کند.

به گفته میرشکار، با اقدام وزارت امور خارجه تاکنون شاهد واکنش کشور روسیه بوده‌ایم و عوامل مرگ و میر فوک ها در این کشور مورد بررسی قرار گرفته است.

مدیر کل دفتر حفاظت از زیست بوم ها و سواحل دریایی، یادآور شد: تا کنون دولت آذربایجان در خصوص پیگیری‌های انجام شده مرتبط با علل مرگ و میر فوک های خزر پاسخگو نبوده است اما پیگیری‌ها در این خصوص همچنان از درگاه وزارت امور خارجه ادامه دا

 

 

 

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار