۰۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۴

اختصاص ۴۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل سد سلولی در بهمنشیر و کارون

استاندار خوزستان گفت:۴۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل طرح سدسلولی در آبراه بهمنشیر در چوئبده و رودخانه کارون در مارد خرمشهر به منظور جلوگیری از پیشروی آب دریا (خلیج فارس) اختصاص یافت.
کد خبر: ۹۱۷۵۴

اختصاص ۴۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل سد سلولی در بهمنشیر و کارون

دکتر صادق خلیلیان در گفتگو با خبرنگار مانا افزود: ۲۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل طرح سد سلولی چوئبده در انتهای آبراه بهمنشیر و ۲۰۰  میلیارد تومان برای سد سلولی مارد بر روی کارون هزینه خواهد شد.

وی گفت: عملیات احداث سد سلولی چوئبده که از سه سال پیش با هدف جلوگیری از پیشروی آب دریا به آبراه بهمنشیر آغاز شده بود هم‌اکنون ۱۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

او ادامه داد: این طرح به دلیل کمبود نقدینگی متوقف شده که با تامین اعتبار این طرح، پیمانکار تا هفته آینده مشخص و عملیات اجرایی آن از سر گرفته می‌شود.

وی کاهش شوری آب رودخانه بهمنشیر را از مزیت‌های مهم احداث سد سلولی عنوان کرد و افزود: سد‌های سلولی بر روی رودخانه بهمنشیر و کارون نقش قابل توجهی در رفع مشکل کم آبی منطقه آبادان و خرمشهر خواهند داشت.

استاندار خوزستان کمبود آب شیرین را یکی از چالش‌های اصلی مناطق خرمشهر، آبادان و جزیره مینو بیان کرد و افزود: شوری آب آسیب‌های جدی به نخیلات جنوب خوزستان وارد کرده که امیدواریم با تکمیل این دو سد سلولی بخش مهمی از شوری آب این مناطق برطرف شود.

در دو دهه اخیر میزان شوری یا EC آب رودخانه‌های کارون، بهمنشیر و اروندرود افزایش یافته که این شوری آب در تابستان تا ۱۴ هزار میکروموس در مترمکعب می‌رسد.

هم اکنون بخش مهمی از آب شرب شهر‌های خرمشهر و آبادان با استفاده از طرح آبرسانی غدیر از سد کرخه در شمال خوزستان تامین می‌شود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار