۰۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۷
با استفاده از کاوشگر خلیج فارس صورت می‌گیرد:

آغاز کاوش‌های باستان شناسی زیرآب در ۵ نقطه از خلیج فارس

عضو هیئت علمی پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی از امضای تفاهم‌نامه بین پژوهشگاه میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی کشور به منظور انجام کاوش‌های باستان شناسی زیرآب در خلیج فارس با استفاده از شناور کاوشگر خلیج فارس خبر داد.
کد خبر: ۹۱۷۲۹

آغاز کاوش‌های باستان شناسی زیرآب در ۵ نقطه از خلیج فارس

دکتر عبدالمجید نادری در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: با توجه به بررسی‌های باستان شناسی صورت گرفته طی سال‌های گذشته، تفاهم نامه‌ای مبنی بر انجام کاوش‌های باستان شناسی زیرآب بین پژوهشگاه میراث فرهنگی وزات میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی کشور به امضا رسید.

این پژوهشگر زمین شناس و باستان شناس دریایی پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی کشور، ادامه داد: بر‌اساس این تفاهم نامه به زودی و با صدور مجوز‌های لازم از سوی پژوهشکده باستان شناسی کشور، عملیات باستان شناسی زیرآب در خلیج فارس آغاز خواهد شد.

به گفته وی، در گام نخست این پروژه، عملیات باستان شناسی زیرآب در ۵ نقطه شناسایی شده در آب‌های خلیج فارس واقع در آب‌های استان بوشهر با همکاری مشترک پژوهشگاه میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی کشور انجام می‌شود.

دکتر نادری بیان داشت: این پروژه با هدف بررسی و شناسایی میراث فرهنگی مغروق در آب‌های ساحلی خلیج فارس در استان بوشهر با استفاده از از شناور کاوشگر خلیج فارس متعلق به پژوهشگاه اقیانوس شناسی صورت می‌گیرد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی کشور افزود: طی کاوش‌های باستان شناسی زیرآب در ۵ نقطه شناسایی شده، پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی کشور حمایت‌های علمی و تجهیزات لازم را برای انجام کاوش‌های زیرآب در اختیار باستان شناسان وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خواهد گذاشت.

وی یادآور شد: بر‌اساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته، انجام کاوش‌های باستان شناسی زیرآب با همکاری مشترک  پژوهشگاه میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی کشور، چهار ماه به طول خواهد انجامید.

این پژوهشگر زمین شناس و باستان شناس دریایی پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی کشور، تصریح کرد: پیش بینی می‌شود به زودی در دی ماه شاهد آغاز کاوش‌های باستان شناسی زیرآب در آب‌های خلیج فارس باشیم.

به گفته دکتر نادری، استفاده از شناور کاوشگر خلیج فارس برای انجام کاوش‌های باستان شناسی زیر‌آب از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است، که امسال برای نخستین بار شاهد این امر خواهیم بود.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی کشور، اذعان داشت: انتظار می‌رود، همکاری مشترک میان پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی کشور و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در زمینه کاوش‌های باستان شناسی زیرآب در سال‌های آتی نیز ادامه یابد.

وی با تأکید بر اینکه در کنار خلیج فارس در طول تاریخ تمدن‌های بسیاری شکل گرفته است، عنوان کرد: بررسی‌ها و مطالعات باستان شناسی و زمین شناسی حاکی از وجود آثار تاریخی مدفون شده بسیار در خیلج فارس است که امیدواریم بتوانیم با کاوش‌های مستمر بخش زیادی از این آثار تاریخی را مستند سازی و معرفی کنیم.

ارسال نظرات
آخرین اخبار