۲۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۶

مرکز پایش داده‌های تالاب‌ها به زودی افتتاح می‌شود/ اجرای طرح پایش فضایی تالاب‌های کشور

مدیر کل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه پایش و آینده پژوهی تالاب‌ها در دستور کار سازمان قرار دارد از افتتاح مرکز پایش داده‌های تالاب ها‌ی کشور در آینده نزدیک خبر داد و گفت: افتتاح این مرکز می‌تواند نقش بسیار مهمی در احیای تالاب‌ها ایفا کند.
کد خبر: ۹۱۶۵۷

مرکز پایش داده‌های تالاب‌ها به زودی افتتاح می‌شود/ اجرای طرح پایش فضایی تالاب‌های کشور

آرزو اشرفی زاده در گفتگو با خبرنگار مانا با بیان اینکه پایش و آینده پژوهی تالاب‌ها در دستور کار سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد از افتتاح مرکز پایش داده‌های تالاب‌های کشور در آینده نزدیک خبر داد و گفت: افتتاح این مرکز می‌تواند نقش بسیار مهمی در احیای تالاب‌ها ایفا کند.

مدیر کل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست، افزود: عملیات پایش تالاب‌ها عمدتاً شامل پایش منابع فیزیکی با محوریت کمیت و کیفیت آب تالاب و تصرفات و تغییرات کاربری اراضی تالابی و منابع بیولوژی بر اساس سرشماری پرندگان و گونه‌های در معرض انقراض و مهاجم است.

وی با اشاره به اینکه حوزه پایش به عنوان یکی از ارکان اصلی سیاست‌های مدیریتی و خط مشی دفتر حفاظت و احیای تالاب‌ها مطرح بوده است، بیان داشت: از ابتدای سال گذشته با ساختار سازی و شکل بندی مناسب در راستای وظایف حاکمیتی و نظارتی سازمان، برنامه‌های اجرایی و عملیاتی پایش در حوزه‌های پژوهشی، مطالعاتی و میدانی طراحی شده است.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست، طراحی و ایجاد دبیرخانه سامانه مرکزی پایش و پایگاه مدیریت داده‌های تالاب‌های کشور و نیز ایجاد و بارگذاری سامانه جامع تالاب‌های کشور را از جمله اقدامات مذکور اعلام کرد.

به گفته اشرفی زاده، به منظور پایش تصرفات و تغییر کاربری اراضی تالابی و دستیابی به پهنه بندی تالاب‌ها، طرح پایش هوایی و فضایی تالاب‌های کشور به اجرا گذاشته شده است.

مدیر کل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست، بیان داشت: طی این پروژه در مرحله اول از خلیج گرگان و میانکاله، تالاب انزلی و تالاب هورالعظیم و در مرحله دوم از سایر تالاب‌های مهم کشور تصویربرداری هوایی صورت گرفت.

وی با اشاره به اینکه تفسیر تصاویر ماهواره‌ای صورت گرفته در حال انجام است، بیان داشت: با استفاده از هوش مصنوعی تلفیق و آینده نگری لازم در خصوص چگونگی احیا و حفاظت از تالاب‌های کشور انجام خواهد شد.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست، همچنین از اجرای برنامه پایش کیفی تالاب‌های کشور با دیدگاه بررسی منابع آلاینده و انواع آلودگی‌های انسان ساخت در حوزه تالاب‌های اقماری ارومیه، تالاب‌های حوزه آبریز دریای خزر و حوزه فلات مرکزی ایران خبر داد.

وی در ادامه گفته‌های خود از استفاده از رهیافت هیدرولوژیکی در حفاظت از تالاب‌ها اشاره کرد و بیان داشت: در این رهیافت هدف اصلی حفظ شرایط هیدروژیک است.

اشرفی زاده، تصریح کرد: بر این اساس در این گروه از روش‌های تعیین نیاز آبی، بررسی وضعیت هیدرولوژیک منبع آبی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است به گونه‌ای که در این رهیافت مجمع اصلی مورد مطالعه وضعیت هیدرولوژیک است و سایر جنبه‌ها در ارتباط با آن بررسی می‌شود.

مدیر کل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست، تاکید کرد: در این روش با استفاده از مطالعات انجام شده در بخش منابع آب با آگاهی از میزان تولید آب در بالادست و میزان مصارف مختلف نیاز آبی تالاب برآورد می‌شود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار