۲۲ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۴

فاز نخست پروژه آب‌رسانی به جزیره لارک به اتمام رسید

مدیرکل اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان هرمزگان با اشاره به توسعه زیرساخت‌های گردشگری در جزیره لارک از اتمام فاز نخست پروژه آب رسانی به این جزیره خبر داد.
کد خبر: ۹۱۶۲۳

فاز نخست پروژه آب‌رسانی به جزیره لارک به اتمام رسید

سهراب بناوند در گفتگو با خبرنگار مانا با اشاره به توسعه زیرساختهای گردشگری در جزیره لارک از اتمام فاز نخست پروژه آب رسانی به این جزیره خبر داد.

مدیر کل اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان هرمزگان، ادامه داد: طی این پروژه، آب رسانی به ساحل مورانه جزیره لارک به طول هزار متر انجام شده است.

این مقام مسئول در استان هرمزگان، بیان داشت: این پروژه در حوزه ایجاد زیرساختهای گردشگری در جزیره لارک با اعتباری بالغ ‌بر دو میلیارد و 110 میلیون ریال به پایان رسیده است.

وی با اشاره به اینکه ساحل مورانه معروف به ساحل فانوس دریایی به دلیل داشتن تپه‌های شنی و چشم‌انداز زیبا یکی از مناطق گردشگری جزیره لارک محسوب می شود، خاطرنشان ساخت: بر همین اساس ایجاد زیرساخت‌های گردشگری نظیر آب و برق و همچنین سرویس بهداشتی در این ساحل در حال انجام است.

بناوند با اشاره به اینکه جزیره لارک واقع در خلیج فارس به زودی به یکی از مهمترین جاذبه‌های توریستی بکر در منطقه تبدیل خواهد شد، عنوان کرد: این جزیره زیبا و توریستی طی سال‌های اخیر توجه بسیاری از گردشگران را به خود جذب کرده است.

به گفتۀ وی، جزیرۀ لارک به دلیل وجود سواحل مرجانی و کم رفت و‌ آمد بودن منطقه، دارای یکی از بکرترین و شفاف‌ترین آب‌های خلیج فارس است.

وی ادامه داد: این سواحل از عمق ۲ تا ۳۳ متری با شیب ملایم و با انواع موجودات زیبای دریایی همچون مرجان‌ها، ماهی‌های آکواریومی و شقایق دریایی زیبای‌های خاص خود را در اختیار گردشگران قرار می‌دهد و همین دلایل باعث شده که این جزیره به یک مکان محبوب برای ورزش‌های آبی و لذت بردن از ساحل شنی تبدیل شود.

مدیر کل اداره میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان هرمزگان با اشاره به اینکه ایجاد انواع زیرساخت‌های گردشگری اعم از اقامتی، پذیرایی و تفریحی در این جزیره با سرعت قابل توجهی در حال انجام است، یادآور شد: در همین راستا نیز بنیاد علوی و بنیاد مستضعفان، تسهیلات خوبی را در اختیار سرمایه گذاران بخش خصوصی در زمینۀ گردشگری جزیرۀ لارک قرار داده است.

وی در ادامه گفته های خود، همچنین به انجام برنامه ریزی‌های دقیق برای تبلیغات و اطلاع رسانی در خصوص جاذبه های گردشگری جزیره لارک برای جذب هر چه بیشتر گردشگران به این  جزیره اشاره کرد.

جزیرۀ لارک ۷۷ کیلومتر مربع مساحت دارد. فاصله لارک با قشم ۱۶ کیلومتر، با جزیرۀ هنگام ۵۱ کیلومتر، با جزیرۀ هرمز ۲۲ کیلومتر، با جزایر تنب‌های بزرگ و کوچک ۱۲۶ کیلومتر و با بندرعباس ۳۱ کیلومتر است. جزیرۀ لارک در جنوب‌شرقی جزیره قشم قرار دارد. این جزیره از کوه‌‌های آتش‌فشانی مخروطی شکل تشکیل شده و بلندترین نقطه آن ۱۳۸ متر از سطح دریا ارتفاع دارد و بزرگ‌ترین قطر آن ۶٫۱۰ کیلومتر است. خلوتی، پاکیزگی، و ساحل تمیز مناسب شنا عامل جذب شدن قشمی‌ها به لارک است.

جزیرۀ لارک در منطقه تنگه هرمز جنوبی‌ترین خاک ایران محسوب می‌شود، برای همین از اهمیت استراتژیک بالایی برخوردار است و سواحل جنوبی آن نظامی است. در صورت صاف بودن هوا به راحتی جزایر هرمز، قشم،‌ بندرعباس و کشور عمان از سواحل لارک قابل دیدن هستند.

جزیرۀ لارک از قرن شانزدهم میلادی به بعد مدتی در تصرف هلندی‌ها، پرتغالی‌ها و انگلیسی‌ها بوده و تاسیسات، قلعه‌های نظامی با تجهیزات توپ و برج‌های دیده‌بانی هنوز در جزیره لارک به چشم می‌خورد كه حكایت از اهمیت این جزیره در گذشته دارد. این جزیره در زمان سلطنت شاه عباس هم‌زمان با تصرف سایر جزایر تنگه هرمز تحت تسلط دولت ایران درآمد. در قرن هجدهم میلادی ناحیه تنگه هرمز و جزایر آن بیشتر مورد توجه اعراب عمان و مسقط به خصوص اعراب جواسم بود.

از جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی جزیرۀ لارک باید به قلعه پرتغالی‌ها اشاره کرد که در زمان صفویه و هنگام کنترل پرتغالی‌ها بر خلیج فارس ساخته شده و از نظر تاریخی با قلعه پرتغالی‌های هرمز و قشم هم‌دوره هستند. این قلعه که از ملات ساروج، سنگ‌های مرجانی و دریایی ساخته شده از بناهای مهم شهر است که در گذشته توجه زیادی به آن می‌شد، اما الان به حال خود رها شده است. قلعه جزیرۀ لارک از بعد از قلعه جزیره هرمز بزرگ‌ترین قلعه پرتغالی‌ها در خلیج فارس است و به دلیل ستون‌های چوبی‌ای که داشته همچنان پابرجا مانده است.

 

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار