۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۰

فروش تخم لاک‌پشت‌ها به کشور‌های همسایه معضل مهم محیط زیست دریایی

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست: یکی از معضلات مهم محیط زیست دریایی خلیج فارس و دریای عمان در سال‌های اخیر فروش تخم لاک پشت‌ها توسط صیادان به کشور‌های همسایه است.
کد خبر: ۹۱۵۹۷

فروش تخم لاک‌پشت‌ها به کشور‌های همسایه معضل مهم محیط زیست دریایی

احمد رضا لاهیجان زاده در گفتگو با خبرنگار مانا به طرح حفاظت از لاک پشت‌های دریایی خلیج فارس و دریای عمان اشاره کرد و بیان داشت: یکی از معضلات مهم محیط زیست دریایی در سال‌های اخیر، فروش تخم لاک پشت‌ها توسط صیادان به کشور‌های همسایه است.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست، ادامه داد: در همین راستا و به منظور حفاظت از لاک پشت‌های دریایی خلیج فارس و دریای عمان، برنامه اقدام ملی حفاظت از لاک پشت‌های دریایی تدوین شد.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست، بیان داشت: در همین راستا مرکزی ویژۀ حفاظت از لاک پشت‌های دریایی با کمک سازمان منطقه آزاد چابهار راه‌اندازی شد.

وی با اشاره به اینکه در این پروژه از حمایت‌های سازمان‌های مردم نهاد بهره‌مندیم، گفت: در مدت چهار ماه فصل تخم گذاری لاک پشت‌ها در طول ساحل، زیست‌گاه‌های آن‌ها به کمک صیادان، مردم محلی، همکاران و کارشناسان، شناسایی و از آن‌ها حفاظت ویژه‌ای می‌شود.

به گفتۀ این مقام مسئول در سازمان حفاظت از محیط زیست، اجرای پروژه پایش و حفاظت از زیستگاه‌های ساحلی تخم‌گذاری لاک پشت‌های دریایی، نقش بسیار مهمی در حفاظت از لاک پشت‌های دریایی به عنوان گونه‌های مهم دریایی در معرض خطر انقراض خواهد داشت.

لاهیجان زاده اذعان داشت: با شروع این پروژه در همان سال اول، میزان برگشت بچه لاک پشت‌ها به دریا حدود ۷۰ درصد افزایش نشان داد.

وی در ادامه گفته‌های خود همچنین از تهیه طرح حفاظت از لاک پشت‌های دریایی در هفت جزیره خلیج فارس شامل جزایر ابوموسی، سیری، هرمز، هنگام، فارور و بنی فارور خبر داد.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست، اذعان داشت: پروژۀ مذکور در قالب تدوین برنامه اقدام ملی حفاظت از زیستگاه‌های ساحلی تخم گذاری لاک پشت دریایی و سواحل انجام شده است.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست، تصریح کرد: طرح پایش و حفاظت از زیستگاه‌های ساحلی تخم گذاری لاک پشت دریایی در جزایر ابوموسی، سیری، هرمز، هنگام، فارور و بنی فارور در مراحل نهایی هستند و به زودی به جمع بندی می‌رسند.

لازم به ذکر است، تا کنون هشت گونه از این آبزی در دریا‌ها و اقیانوس‌ها شناخته شده که از این میان گونه‌های لاک پشت‌های سبز، سرخ، چرمی، عقابی و زیتونی در خلیج فارس و دریای عمان توسط سازمان فائو تایید شده است. در سواحل جنوبی ایران بیش از ۵۰ زیستگاه اصلی برای لاک پشت‌های دریایی وجود دارد که محل چرا، جفت‌گیری و تخم ریزی آن‌ها می‌باشد بر اساس نتایج به دست آمده لاک پشت سبز و لاک پشت پوزه عقابی بیشترین تعداد لانه سازی یا به بیان دیگر بیشترین مناطق لانه سازی و تخم گذاری در ایران را به خود اختصاص داده است.

رژیم غذایی لاک پشت‌های دریایی در گونه‌های مختلف نسبتاً مشابه بوده و شامل جلبک‌ها، علف‌های دریایی، گلسنگ‌ها، اسفنج‌ها، عروس‌های دریایی و به طور کلی موجوداتی که دارای حرکت هستند می‌باشد. زیستگاه آنان عمدتاً در مناطق کم عمق ساحلی دریا‌ها و بر بستر‌های سنگی، صخره‌ای، مرجانی و دیگر زیستگاه‌هایی که دارای منابع غذایی کافی هستند واقع شده است، این خزندگان برای تغذیه از ریشه و برگ‌های درختان مانگرو به خور‌ها نیز وارد می‌شوند.

نتایج حاصل از بررسی پراکنش لاک پشت‌های دریایی نشان داده است که این موجودات در تمامی نقاط خلیج فارس و دریای عمان گسترده‌اند و ۵۲ منطقه زیستگاه مناسبی برای آن‌ها می‌باشد از این مناطق حدود ۱۱ زیستگاه در دریای عمان، ۲۶ زیستگاه در خلیج فارس و ۱۵ زیستگاه نیز در جزایر است.

در مطالعات انجام شده گونه‌های غالب در سواحل ایران عموماً گونۀ لاک پشت عقابی و سپس گونۀ لاک پشت سبز است و در سواحل دریای عمان که از خلیج گواتر تا تنگۀ هرمز را شامل می‌شود، لاک پشت سبز گونه غالب منطقه بوده و گونه‌های لاک پشت زیتونی، لاک پشت سرخ و لاک پشت پشت چرمی نیز مشاهده شده است. لاک پشت زیتونی بیشتر در شرق دریای عمان و سواحل سیستان و بلوچستان مشاهده شده است در سواحل خلیج فارس، از تنگه هرمز تا سواحل شرقی استان بوشهر لاک پشت عقابی گونه غالب منطقه بوده گرچه لاک پشت سبز نیز به وفور دیده می‌شود در غرب خلیج فارس علاوه بر آن‌ها لاک پشت پشت چرمی نیز گزارش شده است. در جزایر هم عمدتاً دو گونه لاک پشت‌های عقابی و سبز غالب هستند به طوری‌که گونۀ عقابی بیشتر در جزایر شرقی و غربی و لاک پشت سبز در جزایر مرکزی خلیج فارس تخم‌گذاری ولانه گذاری می‌کنند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار