به گزارش گروه بین الملل مانا؛ در این ارتباط لیست بزرگترین کشتیهای کانتینری دنیا از سوی سایت کانتینر نیوز به شرح زیر منتشر شده که نشان میدهد بزرگترین کشتیهای کانتینری در حال حاضر به کدام خط کشترانی تعلق دارند.
۱- Ever Ace: بزرگترین کشتی کانتینری جهان که توسط حمل و نقل کشتیرانی تایوانی ایورگرین اداره میشود این کشتی با ظرفیت ۲۳,۹۹۲ TEU توسط کارخانه کشتی سازی سامسونگ به قیمت تقریبی ۱۵۰ میلیون دلار ساخته شده و در آخرین سفر با حمل ۲۱,۷۱۸ TEU کانتینر یک رکورد جدید برای حمل کانتینر در یک سفر ایجاد کرد.
خواهران این کشتی تحت عنوان Ever Arm, Ever Alp، Ever Art در حال حاضر در دست ساخت میباشند که در سال ۲۰۲۲ به ناوگان ایورگرین تحویل داده خواهد شد.
Algeciras -۲: این کشتی با ۲۳,۹۶۴ TEU دومین کشتی بزرگ جهان محسوب میشود که توسط شرکت دوو کرۀ جنوبی ساخته شده و در ماه آوریل سال ۲۰۲۰ تحویل شرکت HMM این کشور شد و در حال حاضر با این خط کشتیرانی کار میکند.
۳- Oslo: این کشتی با ۲۳,۸۲۰ TEU ظرفیت همراه با کشتیهای خواهر HMM Rotterdam، HMM Stockholm، HMM Southampton و HMM St Petersburg، به خط کشتیرانی HMM تعلق داشته و در سال ۲۰۲۰ ساخته شده است.
کره جنوبی با ۱۲ کشتی کانتینری که ظرفیت مشابه این کشتی را دارد به سفرهای دریایی ادامه میدهد.
۴- Gulsun: این کشتی با ۲۳,۷۵۶ TEU کانتینر با پرچم پاناما به خط کشتیرانی MSC سوئیس متعلق است. در سال ۲۰۱۹ در کارخانه کشتیرانی SHI Geoje کره جنوبی ساخته شده و MSC تعداد ۱۰ کشتی کانتینری به ظرفیتهای نزدیک به این ارقام در اختیار دارد.
این کشتیها سازگار با محیط زیست و سیستمهای پاک کنندۀ گازهای خروجی هیبریدی مورد تایید IMO هستند که CO۲ کمتری را تولید میکنند و اکثر آنها دوگانه سوز هستند.
۵- Jacques Saadé: با ۲۳,۱۱۲ TEU ظرفیت نام خود را از مؤسس گروه فرانسوی CMA CGM گرفته و اولین کشتی کانتینری به شمار میرود که با گاز LNG کار میکند این کشتی در کارخانه کشتیسازی دولتی چین ساخته شده و در سپتامبر سال ۲۰۲۰ وارد عملیات دریایی شده و طولانیترین مسیر دریایی را از آسیا به اروپا متصل کرد.
خط کشتیرانی فرانسه حدود ۱۰ کشتی مشابه این سایز را در اختیار دارد که نامهای خود را از بناهای تاریخی در پاریس گرفتهاند و آخرین کشتی از این نوع تحت عنوان CMA CGM Sorbonne اواخر جولای به ناوگان شرکت ملحق شد.
۶- OOCL Hong Kong: این کشتی با ۲۱,۴۱۳ TEU ظرفیت در خط کشتیرانی OOCL هنگ کنگ فعال است که در حال حاضر ششمین کشتی بزرگ کانتینری در سطح ۲۱۰۰۰ TEU قرار دارد این کشتی در کارخانه کشتیسازی SHI چین ساخته شده که در سال ۲۰۱۷ وارد ناوگان شده است. کشتیهای مشابهی مانند OOCL آلمان، OOCL ژاپن، OOCL اسکاندیناوی، OOCL بریتانیا و OOCL اندونزی با این خط کشتیرانی کار میکنند.
۷- COSCO Shipping Universe: این کشتی با ۲۱,۲۳۷ TEU ظرفیت در اختیار شرکت کاسکو چین است که در سال ۲۰۱۸ توسط گروه کشتیسازی Jiangnan در شانگهای ساخته شده و تحویل خط کشتیرانی چینی شد. در آن زمان با ۲۱۰۰۰ TEU بزرگترین رکورد کشتیهای چینی را شکست. خط کشتیرانی کاسکو ۶ کشتی از این نوع را در اختیار دارد که به توربو شارژهای ABB مجهز هستند و عملکرد مطلوبی در سوخترسانی از خود نشان میدهند.
۸- Antoine de Saint Exupery: این کشتی با ۲۰,۹۵۴ TEU ظرفیت، به خط کشتیرانی CMA CGM تعلق دارد و در سال ۲۰۱۸ وارد این خط تجاری کانتینری شد. این کشتی اولین سری از کشتیهای دارای ظرفیت در سطح ۲۰۰۰۰ TEU به شمار میرود که توسط شرکت Hanjin Heavy Industries & Construction Philippines با موتورهای پیشرفته و فنّاورانه به منظور کاهش CO۲ ساخته شده است.
۹- Madrid Maersk: این کشتی با ظرفیت ۲۰,۵۶۸ TEU به خط کشتیرانی مرسک تعلق دارد که در سال ۲۰۱۷ تحویل این شرکت شده و خدمات خود را بین آسیا و اروپا انجام میدهد.
این کشتی در سال ۲۰۱۷ به عنوان بزرگترین کشتی کانتینری جهان اولین سفر خود را از تیانجین چین آغاز کرد.
شرکت مرسک ۱۰ کشتی از این نوع در اختیار دارد که بین سالهای ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ ساخته شده است.
۱۰- MOL Truth: این کشتی با ۲۰,۱۸۲ TEU ظرفیت توسط Imabari Shipbuilding ژاپن ساخته شده که به عنوان بزرگترین و پنجمین کشتی کانتینری ژاپن وارد خط MOL شد و همراه با MOL Treasure به کشتیهای دوقلو معروفند. خط کشتیرانی MOL تعداد چهار کشتی در این ظرفیت در اختیار دارد که تمام آنها در اختیار ائتلاف Ocean Network Express ONE قرار دارند.