۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۳

زمین خواری سواحل به دنبال عدم تامین حق‌آبه تالاب‌ها

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه تجاوز به اراضی ملی محدوده تالاب‌ها و ورود پساب‌ها از چالش‌های مهم حوزه محیط زیست تالاب‌ها محسوب می‌شوند، گفت: اگر آب تالاب‌ها تامین نشود، این امر تبدیل به عرصۀ وسوسه انگیزی برای زمین خواران خواهد شد.
کد خبر: ۹۱۵۲۰

زمین خواری سواحل به دنبال عدم تامین حق‌آبه تالاب‌ها

احمد رضا لاهیجان زاده در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: در دولت جدید باید برنامه‌های تدوین شده حوزۀ محیط زیست و دریا‌ها از جمله طرح جامع مدیریت تالاب‌ها را با یک ماه قانونی لازم الاجرا کنیم؛ فقط یک بند که تمام دستگاه‌ها و وزارت خانه‌ها را مکلف کند نسبت به اجرای طرح جامع تا پایان برنامه هفتم توسعه اقدام کنند.

وی با اشاره به اینکه یکی از مهمترین دغدغه‌های حفاظت از تالاب‌ها به جز تامین حق‌آبه از طریق وزارت نیرو، اجرای طرح‌های جامع از جمله مدیریت کشاورزی است، اذعان داشت: ممکن است سال‌ها طول بکشد تا مدیریت کشاورزی انجام شود و مازاد صرفه جویی آب کشاورزی دوباره به تالاب‌ها برگردد.

به گفتۀ این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست، اگر آب تالاب‌ها تامین نشود، این امر تبدیل به عرصه وسوسه انگیزی برای زمین خواران خواهد شد.

وی یادآور شد: تجاوز به اراضی ملی محدوده تالاب‌ها و ورود پساب‌ها از دیگر چالش‌های حوزه محیط زیست تالاب‌ها محسوب می‌شوند.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست، عنوان کرد: پساب موجب بی‌هوازی شدن تالاب و توقف رشد و نمو موجودات درون تالاب می‌شود که این امر رسوب گذاری در تالاب را به دنبال داشته و در نهایت سطح آب تالاب پایین آورده می‌شود.

تهدید جدی حیات تالاب‌ها با هجوم گونه‌های مهاجم

لاهیجان زاده یکی دیگر از معضلات محیط زیست تالاب‌های ساحلی را هجوم گونه‌های مهاجم به تالاب عنوان کرد و اذعان داشت: از جمله این تهدید‌ها می‌توان به هجوم ماهی تیلاپیلا در تالاب‌های خوزستان و سنبل آبی به تالاب انزلی اشاره کرد.

وی با تاکید بر اینکه هر تالابی که خشک می‌شود به سرعت تبدیل به کانون گرد و غبار خواهد شد، تاکید کرد: زمانی که تالاب هورالعظیم به دلایل توسعه‌ای خشک شد، با ۶۰ هزار هکتار کانون گرد و غبار مواجه بودیم که واقعاً مردم خوزستان را با مشکلات فراوانی روبه‌رو کرد.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان ساخت: همچنین بخش شمالی تالاب شادگان در جاده اهواز- ماهشهر که تبدیل به یکی از سنگین‌ترین کانون‌های گرد و غباری کشور شد و مشکلات زیادی برای سلامتی و بهداشت منطقه به وجود آورد از دیگر مواردی است که خسارات جبران ناپذیری را برای کشور به همراه آورد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار