۱۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۶

حل ۷۰ درصد مشکلات محیط زیست کشور با طرح حفاظت از دریا‌ها و تالاب‌ها

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست، گفت: طرح ملی حفاظت از دریا و طرح حفاظت از تالاب‌ها به خصوص در موضوع حق آبه، بیش از ۷۰ درصد مشکلات چند حوزه محیط زیست کشور را حل خواهد کرد.
کد خبر: ۹۱۵۱۹

حل ۷۰ درصد مشکلات محیط زیست کشور با طرح حفاظت از دریا‌ها و تالاب‌ها

احمدرضا لاهیجان زاده در گفتگو با خبرنگار مانا با اشاره به پروژه بین‌المللی حفاظت از تالاب‌ها و پروژه بین‌اللملی احیای تالاب هامون که به پروژه سیستان معرف است، گفت: در کنار این دو پروژه بین‌المللی، چند کنوانسیون بین‌المللی زیرمجموعه معاونت محیط زیست دریایی و تالاب‌ها است.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست، یکی از قدیمی‌ترین کنوانسیون‌ها را، کنوانسیون رامسر اعلام کرد و بیان داشت: این معاهده در سال ۱۳۴۹ در شهر رامسر به امضا رسید و اولین معاهده بین المللی دنیا در زمینه محیط زیست محسوب می‌شود.

وی در ادامه همچنین به کنوانسیون تهران که در سال ۱۳۸۲ برای حفاظت از محیط زیست دریای خزر به تصویب رسید اشاره و تصریح کرد: کنوانسیون کویت نیز برای محفاظت از محیط زیست دریای عمان و خلیج فارس فعال است.

لاهیجان زاده با اشاره به اینکه در معاونت محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست، تعدادی مسئولیت بین‌المللی وجود دارد، خاطرنشان ساخت: از آن جمله می‌توان به کنوانسیون لندن در رابطه با مسائل دریا و کنواسینون مارپول که به آلودگی‌های کشتی‌ها و مسائل لایروبی و از این دست مسائل مربوط است.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست، عنوان کرد: طرح ملی حفاظت از دریا و طرح حفاظت از تالاب‌ها به خصوص در موضوع حق‌آبه، بیش از ۷۰ درصد مشکلات چند حوزه محیط زیست کشور را حل خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه یکی از مهمترین مشکلات پیشِ روی حفاظت از تالاب‌ها تامین حق‌آبه بود، بیان داشت: در حال حاضر مطالعات حق‌آبه ۴۵ تالاب بزرگ کشور به پایان رسیده و جهت اجرایی شدن به وزارت نیرو ابلاغ شده است و وزارت نیرو از زمان ابلاغ مکلف است عین حق‌آبه ذکر شده را تامین کند.

لاهیجان زاده با اشاره به اینکه در سه حالت نیاز آبی تالاب را به وزارت نیرو اعلام می‌کنیم، تصریح کرد: یکی در شرایط ترآبی، یعنی بارش‌ها بالای میانگین نرمال باشد، یکی در شرایط نرمال و درنهایت در شرایط خشکسالی این نیاز اعلام خواهد شد.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست، میزان آورد رودخانه به داخل تالاب را شاخص حق‌آبه دانست و تاکید کرد: البته به همین شاخص خودمان را محدود نمی‌کنیم، در هر تالاب حوزه آب ریز تالاب را مدنظر قرار دادیم و یک طرح جامع مدیریت حوزه‌ای برای تالاب‌ها تعریف کرده ایم.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر طرح ۱۹ تالاب به پایان رسیده است و به زودی ۱۵ تالاب دیگر به پایان می‌رسد، یادآور شد: به این ترتیب مطالعات ۳۴ تالاب به صورت حوزه‌ای به اتمام خواهد رسید.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زست با بیان اینکه خلاء ۵۰ ساله در حوزه راه کار‌های حفاظت از تالاب‌ها رفع شده، بیان داشت: قوانین و طرح‌های جامع تهیه شده و ستاد ملی تالاب‌ها ذیل این قانون به ریاست معاون اول ریاست جمهوری شکل گرفته است.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست، اذعان داشت: از نظر نرم افزاری همه چیز آماده است و فقط اجرا در میدان باقی مانده است، یعنی باید تمام برنامه‌ها به مرحه اجرا رسانده شوند.

به گفته وی، اجرایی شدن پروژه‌های مذکور در راستای حفاظت از تالاب‌ها حدود ۹۵ درصد به نظر سایر دستگاه‌های مرتبط بستگی دارد و فقط پنج درصد به سازمان محیط زیست مربوط می‌شود و نقش معاونت محیط زیست دریایی نیز صرفاً در حوزه تالاب‌ها خواهد بود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار