۰۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۵

صید ضمنی ۲ هزار قطعه لارو خاویار توسط صیادان پره

مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران، گفت: طی صید ماهیان استخوانی دریای خزر از ابتدای فصل صید تا کنون حدود دو هزار قطعه لارو خاویار در قالب صید ضمنی در تور‌های صیادان پره به دام افتاده‌اند.
کد خبر: ۹۱۴۸۹

صید ضمنی ۲ هزار قطعه لارو خاویار توسط صیادان پره

مختار آخوندی در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: طی صید ماهیان استخوانی دریای خزر از ابتدای فصل صید تا کنون حدود دو هزار قطعه لارو خاویار در قالب صید ضمنی در تورهای صیادان پره به دام افتاده‌اند.

مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران، گفت: این میزان بچه ماهی خاویاری به دام افتاده در تور صیادان پره در راستای بازسازی ذخایر ماهیان خاویاری دریای خزر، توسط شرکت های صید پره در آب‌های دریای خزر رهاسازی شده است.

به گفتۀ این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران، این میزان رهاسازی بچه ماهی خاویاری به دام افتاده در تورهای پره در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، 24 درصد افزایش داشته است.

وی یکی از مهمترین دلایل این امر را افزایش مسئولیت پذیری و آگاهی بیشتر صیادان نسبت به ضرورت بازسازی ذخایر ماهیان خاویاری دریای خزر و نیز نظارت بیشتر مسئولان ادارات شیلات استان های شمالی عنوان کرد.

مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران، خاطرنشان ساخت: این اقدام نقش مهمی در بازسازی و احیای ماهیان خاویاری ایفا می‌کند.

وی با اشاره به فعالیت 117 شرکت صیادی پره در نوار ساحلی دریای خزر، بیان داشت: در هر یک از شرکت‌های تعاونی صید پره یک نماینده از سوی سازمان شیلات ایران به عنوان ناظر بر صید حضور دارد که این نماینده بر رهاسازی بچه ماهیان خاویاری که صید ضمنی صیادی پره هستند، نظارت خواهد داشت.

این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران در ادامه عنوان کرد: همچنین ماهیان خاویاری بالغ به دام افتاده در دام‌های صیادان ماهیان استخوانی، با نرخ مشخص و به صورت زنده از سوی سازمان شیلات ایران از صیادن خریداری می‌شود.

به گفته آخوندی، این ماهیان جهت تامین مولد از سوی سازمان شیلات به مراکز بازسازی ذخایر ماهیان خاویاری تحویل داده می‌شود.

مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران، یادآور شد: هر ساله حدود سه الی چهار میلیون قطعه بچه ماهی خاویاری جهت بازسازی ذخایر این گونه ماهیان در دریای خزر رهاسازی می شود که بدون شک در دراز مدت نقش مهمی در بازسازی این گونه با ارزش دریای خزر خواهد داشت.

به گفته وی، صید تجاری ماهیان خاویاری در دریای خزر قاچاق محسوب می‌شود و نیرو‌های یگان حفاظت از منابع آبزیان سازمان شیلات و نیرو‌های دریایی و مرزبانی ناجا با متخلفان صید ماهیان خاویاری مطابق قانون برخورد می‌کنند.

این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران با اشاره به ممنوعیت صید تجاری ماهیان خاویاری در دریای خزر از سال ۲۰۱۰ میلادی عنوان کرد: بر اساس تصمیم سوی کمیسیون حفاظت و بهره برداری بهینه از منابع زنده دریای خزر، صید تجاری ماهیان خاویاری برای سال ۲۰۲۱ میلادی نیز ممنوع اعلام شده است.

وی با اشاره به اینکه نمایندگان پنج کشور ساحلی دریای خزر در کمیسیون حفاظت و بهره برداری بهینه از منابع زنده دریای خزر عضو هستند، اذعان داشت: ممنوعیت صید تجاری ماهیان خاویاری در راستای جلوگیری از انقراض این گونه ارزشمند آبزی به تصویب کمیسیون مذکور رسیده است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار