۰۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۱
به زودی اجرایی می‌شود؛

تبدیل بندر تاریخی لافت به نخستین اکو موزه خلیج فارس

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان هرمزگان، گفت: به زودی طرح اکو موزه بافت تاریخی لافت با همکای منطقه آزاد قشم به عنوان نخستین اکو موزه در منطقه خلیج فارس اجرایی خواهد شد.
کد خبر: ۹۱۴۸۴

تبدیل بندر تاریخی لافت به نخستین اکو موزه خلیج فارس
عباس نوروزی در گفتگو با خبرنگار مانا با اشاره به اهمیت تاریخی بندر لافت در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز بر ضرورت حفاظت، مرمت و معرفی هر چه بیشتر این منطقه تاریخی تاکید کرد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان هرمزگان، یکی از مهمترین اقدامات در راستای جذب بیشتر گردشگران داخلی و خارجی به بندر تاریخی لافت را ایجاد اکو موزه در این بندر عنوان کرد.

به گفتۀ این مقام مسئول در استان هرمزگان، این طرح با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان و سازمان منطقه آزاد قشم به زودی و طی سال جاری اجرایی خواهد شد.

وی خاطرنشان ساخت: مطالعات لازم جهت اجرای این طرح توسط کارشناسان میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان انجام شده است.

نوروزی در ادامه بیان داشت: با توجه به هزینه بالای مورد نیاز جهت اجرای این طرح به زودی جلسه‌ای با مسئولان سازمان منطقه آزاد قشم برای همکاری این سازمان در تامین بخشی از اعتبار لازم برای اجرای این پروژه برگزار خواهد شد.

به گفته وی، طی ایجاد اکوموزه بندر لافت، ایجاد کیوسک‌های اطلاع رسانی گردشگری و مبلمان ساحلی در بندر لافت انجام خواهد شد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان هرمزگان همچنین یادآور شد: طی بازدید مدیرکل دفتر امور پایگاه‌های ملی و جهانی از پایگاه بافت تاریخی لافت در ماه گذشته، اعتبار لازم برای راه‌اندازی دفتر پایگاه بافت تاریخی، ادامه مرمت بادگیر‌ها و همچنین کف سازی بافت تاریخی بررسی شد.

به گفته این مقام مسئول در استان هرمزگان، در این بازدید بر راه‌اندازی شورای راهبردی بافت تاریخی با همکاری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان، منطقه آزاد قشم و شورای اسلامی شهر لافت تأکید شد.

وی در ادامه گفته‌های خود وجود بادگیر‌های متعدد در بندر تاریخی لافت را یکی از مهمترین ویژگی‌های معماری این بندر عنوان کرد و بیان داشت: در راستای حفاظت از این میراث مهم، طی سال‌های اخیر توجه ویژه به مرمت بادگیر‌های لافت همواره صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه اکثر خانه‌های این روستا دارای بادگیر هستند به طوری که باعث شده این بندر به بندر بادگیر‌ها معروف شود، تاکید کرد: اکثر این بادگیر‌ها به مرمت اضطراری نیاز دارند.

به گفته این مقام مسئول در استان هرمزگان به منظور مرمت و مقام سازی بادگیر‌های روستای تاریخی لافت از کارشناسان خبره میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هرمزگان بهره خواهیم برد.

نوروزی در ادامه با اشاره به اینکه چاه‌های طلا از دیگر نقاط دیدنی بندر تاریخی لافت محسوب می‌شود، اظهار داشت: این چاه‌ها در پشت قلعه لافت و در داخل گودال مجاور قلعه قرار دارند و تعداد آن‌ها بر اساس روز‌های سال کبیسه است که برای جمع‌آوری آب باران حفر شده‌اند.

به گفته مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هرمزگان، برخی از محققان قدمت چاه‌های طلا را مربوط به دوران هخامنشی می‌دانند.

وی آیین‌هایی همچون رقص ازوا، مولودخوانی، بادبان کشی و... را از جمله آیین‌های سنتی مردم لافت دانست و خاطرنشان کرد: در صورت معرفی و اجرای این مراسم برای گردشگران می‌توان از زوال این میراث معنوی جلوگیری کرد.

نوروزی، قلعه نادری، قلعه پرتغالی‌ها، دو آب انبار (برکه)، گورستان تاریخی که سنگ نبشته‌های مربوط به هزار سال پیش در آن مشهود است، زیارتگاه‌های سید حسن منصور و شیخ اندرآبی را از دیگر آثار تاریخی روستای لافت عنوان کرد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان هرمزگان همچنین به وجود کارگاه لنج سازی در مدخل ورودی لافت در کنار دریا اشاره کرد و گفت: این کارگاه بخشی از روستا به شمار می‌رود، اما متاسفانه چند سالی است که شغل لنج سازی در جزیره از رونق افتاده است.

وی همچنین در خصوص زلزله اخیر در استان هرمزگان و اثرات آن بر آثار تاریخی بندر لافت، اذعان داشت: خوشبختانه طی زلزله اخیر، هیچ گونه آسیبی به آثار تاریخی بندر لافت وارد نشد.

بندر لافت (بندر بادگیرها) با جاذبه‌های تاریخی و گردشگری تاریخی و طبیعی از بافت‌های ارزشمند جنوب کشور است که در سال ۱۳۸۵ به شماره ۱۶۳۱۵ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار