۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۶

افزایش سه برابری تولید میگو در خوزستان

مدیر کل شیلات خوزستان از افزایش ۳برابری تولید میگو در استان با آغاز شیب تند راه اندازی مزارع در مجتمع پرورش میگو در چوئبده آبادان خبر داد.
کد خبر: ۹۱۴۱۸

افزایش سه برابری تولید میگو در خوزستان

به گزارش خبرنگار مانا‌، فتح‌الله ابوعلی در اولین نشست ملی علمی - تخصصی نرسری میگوی وانامی در اهواز با بیان اینکه شیلات جزء ۱۰ محور اولویت دار توسعه استان است، افزود: راه اندازی پیوسته مزارع و مراکز تکثیر و پرورش در مجتمع چوئبده با شیب تند ناشی از انگیزه مضاعف و استقبال تولیدکنندگان است.

وی اظهار داشت: این مجتمع در تولید میگو در کشور پیشگام است و استفاده از تکنولوژی و دانش روز در صنعت میگو پروری برای حفظ جایگاه فعلی ضرورت دارد.

مدیر کل شیلات خوزستان دسترسی آسان به گمرکات، ناوگان ریلی، بندری و فرودگاه بین‌المللی آبادان جهت صادرات محصولات تولیدی و همچنین مجاورت با منطقه آزاد تجاری اروند را از جمله ظرفیت‌های مهم مجتمع پرورش میگوی چوئبده آبادان برشمرد.

وی تعداد مرکز تکثیر میگو در این مجتمع را ۹ واحد و کارگاه‌های عمل آوری و بسته بندی آبزیان را ۱۳واحد عنوان کرد و ادامه داد: ظرفیت اشتغالزایی مستقیم در این مجتمع پنج هزار نفر است ضمن اینکه میزان تولید در این مجتمع طی سال گذشته ۲۲۷ تن بوده و سال جاری با رشد بیش از سه برابری به ۶۹۱ تن رسیده است و در سال آینده تولید یک هزار و ۵۰۰ تن میگو پیش بینی می‌شود.

ابوعلی در خصوص تعداد مزارع موجود در این مجتمع گفت: در سال 1371 این مجتمع با یک مزرعه راه اندازی شد و پس از فراز و نشیب‌های زیاد طی سال‌های متمادی، سال جاری به ۲۷ مزرعه فعال و با رشد دو برابری سطح زیرکشت نسبت به سال گذشته به ۳۳۰ هکتار رسیده است.

وی راه اندازی پیوسته مزارع و مراکز تکثیر و پرورش میگو با شیب تند را ناشی از استقبال و انگیزه مضاعف تولیدکنندگان به دلیل پیگیری‌های صورت پذیرفته جهت رفع موانع تولید عنوان کرد و بیان داشت: پیش‌بینی می‌شود در سال آینده تعداد مزارع فعال در این مجتمع از ۲۷ به ۴۵ قطعه برسد.

ابوعلی مهم‌ترین چالش‌ها و مشکلات موجود در بخشی از این مجتمع را رکود و تعطیلی مراکز تکثیر، انباشتگی سود و جرایم بانکی مربوط به بدهی‌های معوق واحد‌های تولیدی غیرفعال، نبود تشکل منسجم بهره برداران و فرسودگی زیرساخت‌ها عنوان کرد.

وی در ادامه با اشاره به چشم انداز رونق و توسعه صنعت میگو در خوزستان افزود: ترویج استفاده از آب‌های نامتعارف در صنعت میگوپروری، در دستور کار است و به منظور توسعه صنعت میگو پروری در استان، ایجاد مجتمع‌های شش هزار هکتاری بوطاهری و مجتمع ۳۹۵هکتاری میگوی بندرهندیجان تعریف شده است.

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار