۰۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۷

کاهش تراز آب دریای خزر / بروز مشکلات در بنادر روسیه و قزاقستان

کاهش تراز آب دریای خزر / بروز مشکلات در بنادر روسیه و قزاقستان
مدیرکل مرکز علوم جو و اقیانوسی سازمان هواشناسی کشور از کاهش تراز آب دریای خزر خبر داد که باعث بروز مشکلات زیست محیطی و اختلال در عملیات بندری شده است.
کد خبر: ۹۱۲۲۳

به گزارش مانا، بهزاد لایقی مدیرکل مرکز علوم جو و اقیانوسی سازمان هواشناسی کشور با بیان اینکه تراز آب دریای خزر در حال کاهش است، گفت: این پدیده باعث بروز مشکلات زیست محیطی در تالاب‌ها و همچنین اختلال در عملیات بندری شده است.

او با اشاره به برگزاری بیست و پنجمین نشست کمیته هماهنگی آب و هواشناسی دریای خزر، افزود: این کمیته از سال ۱۳۷۴ شروع به فعالیت کرده است. در سال ۱۳۹۲ موافقنامه این کمیته به امضای پنج کشور حاشیه دریای خزر رسیده و در مجالس این کشور‌ها تصویب شد که این به معنای لازم الاجرا بودن توافقنامه است.

لایقی گفت: هدف موافقنامه ایجاد یک شبکه مشترک پایش و پیش‌بینی وضعیت دریای خزر از لحاظ هواشناسی و آب شناسی به ویژه در حوزه تراز آب دریای خزر و پارامتر‌های دیگر مانند وضعیت دریا و وضعیت جوی در این مناطق است. لازمه اینکار این است که بین این کشور‌ها ارتباط و همکاری‌های تبادل داده به صورت آنلاین اتفاق افتد. همچنین باید خدماتی که در همه این کشور‌ها تولید می‌شود به اشتراک گذاشته شود.

او افزود: این همکاری اکنون در برخی از زمینه‌ها در حال انجام است به عنوان مثال اکنون داده‌های تراز آب دریای خزر و همچنین داده‌های ورودی رودخانه‌هایی که داخل دریای خزر می‌ریزند، بین کشور‌ها به اشتراک گذاشته می‌شود. در قدم‌های بعدی به دنبال آن هستیم که داده‌های بارشی که در حوزه آبریز دریای خزر اتفاق می‌افتد نیز به اشتراک گذاشته شود که کمک بزرگی برای پیش‌بینی تراز آب دریای خزر خواهد بود.

لایقی با بیان اینکه تراز آب دریای خزر طی حدود ۵۰ سال گذشته نوسانات زیادی داشته است، گفت: این مساله پیشتر باعث شده بود که در برخی مناطق با افزایش تراز آب مشکلاتی در مناطق ساحلی به وجود بیاید. اما اکنون تراز آب در روند کاهشی قرار دارد که این مساله مشکلات زیست محیطی عدیده‌ای، به ویژه در تالاب‌ها ایجاد کرده است.

او افزود: کاهش تراز آب خزر همچنین باعث بروز مشکلاتی برای بنادر حاشیه این دریا شده است. البته از آنجا که شیب دریا در سمت کشور ما تند است، این مشکل هنوز خود را در بنادر شمالی ایران نشان نداده است، اما در بخش شمالی دریای خزر و در سواحل کشور قزاقستان و روسیه کاهش تراز آب محسوس‌تر است و تاثیر عمده‌ای در فعالیت‌های ساحلی آن‌ها و بحث‌هایی مانند کشتیرانی و ماهیگیری داشته است.

لایقی با اشاره به مذاکرات انجام شده در بیست و پنجمین نشست کمیته هماهنگی آب و هواشناسی دریای خزر، گفت: در این جلسه ما پیگیر مصوب کردن مقررات داخلی کمیته بودیم، چراکه پس از امضای موافقنامه به دنبال آن هستیم که نحوه ارتباط کاری بین اعضا داخل کمیته مشخص شود. همینطور باید یک برنامه عملیاتی در سطح ملی و منطقه‌ای مصوب شده که هر کشور تعهدات خود را در زمینه ایجاد شبکه مشترک پایش و نظام پیش‌بینی دریای خزر اجرا کند.

مدیرکل مرکز علوم جو و اقیانوسی سازمان هواشناسی کشور افزود: بحث‌های دیگر مربوط به تبادل اطلاعات داده‌ای و توسعه محصولاتی که به صورت مشترک از طرف پنج کشور حاشیه دریای خزر در حال تهیه و تولید است، بود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار