۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۶

خشک شدن ۷۰ درصد تالاب‌های کشور طی ۲۰ سال گذشته/ابلاغ تامین حق‌آبه ۴۵ تالاب بزرگ کشور به وزارت نیرو

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه مدیریت آب در یک کشور به میزان آب موجود در تالاب‌های آن بستگی دارد، بیان داشت: طی ۲۰ سال گذشته ۶۰ تا ۷۰ درصد تالاب‌های کشورمان خشک شده اند، تالاب‌هایی که عمر چند هزار ساله داشتند، اما به دلیل مدیریت بسیار ضعیف در کشور، هم اکنون شاهد این وضعیت اسفناک هستیم.
کد خبر: ۹۱۱۱۳

خشک شدن ۷۰ درصد تالاب‌های کشور طی ۲۰ سال گذشته/ابلاغ تامین حق‌آبه ۴۵ تالاب بزرگ کشور به وزارت نیرو
احمدرضا لاهیجان زاده در گفتگو با خبرنگار مانا با اشاره به اینکه طی سال‌های اخیر با تغییرات ساختاری در سازمان حفاظت محیط زیست، فعالیت‌های گسترده‌ای در زمینه حفاظت از محیط زیست دریایی و تالاب‌ها صورت گرفته است، بیان داشت: این در حالی است که تا پیش از ایجاد معاونت محیط زیست دریایی و تالاب‌ها در سازمان، حفاظت از گستره وسیعی از محیط زیست کشور یعنی دریا‌ها و تالاب‌ها مغفول مانده بود.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست به وجود بیش از سه میلیون هکتار تالاب و پنج هزار و ۸۰۰ کیلومتر نوار ساحلی اشاره کرد و بیان داشت: حفاظت از این منابع عظیم زیست محیطی عزم جدی می‌طلبد.

وی با اشاره به وضعیت اسفناک مدیریت آب طی ۳۰ سال گذشته در کشور، گفت: بعد از جنگ و در دولت سازندگی به صورت بی‌رویه مجوز برداشت آب صادر شد؛ به گونه‌ای که به هر درخواستی فارغ از اینکه توان اکولوژیک منطقه اجازه می‌دهد یا خیر، جواب مثبت داده و مجوز‌ها پی در پی صادر شد.

وی با اشاره به عدم انجام مطالعات آمایش سرزمینی در آن زمان، بیان داشت: در عین مجوز دادن برای برداشت آب هیچ برنامه‌ای برای نحوه استفاده از آب با بالاترین بهره وری نیز وجود نداشت؛ کشاورزی با روش‌های سنتی انجام شد و با بدترین شرایط ممکن صنعت از آب استفاده کرد و فاضلاب را با محیط زیست تقسیم نمود.

لاهیجان زاده با اشاره به اینکه ظرف حداکثر ۳۰ سال، تعداد چاه‌های مجاز به بالای ۸۰۰ هزار حلقه رسیده است، بیان داشت: این رقم نسبت به دهه ۵۰، ۲۰ برابر شده است و از سوی دیگر برداشت از منابع آب زیرزمینی از  ۹ میلیارد متر مکعب به عدد ۵۵ میلیارد متر مکعب رسیده است.

وی اذعان داشت: این حجم نجومی مصرف آب طی ۳۰ سال گذشته باعث شده در نهایت با خشک شدن تدریجی تالاب‌ها مواجه شویم که تقریباً در تمام کشور اتفاق افتاده است.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه مدیریت آب در یک کشور به میزان آب موجود در تالاب‌های آن بستگی دارد، بیان داشت: طی ۲۰ سال گذشته ۶۰ تا ۷۰ درصد تالاب‌های کشورمان خشک شده اند، تالاب‌هایی که عمر چند هزار ساله داشتند، اما به دلیل مدیریت آب بسیار ضعیف د‌ر کشور، هم اکنون شاهد این وضعیت اسفناک هستیم.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست، سدسازی گسترده و غیر‌صولی، انتقال آب در حوزه‌های آب خیز بین حوزه‌ای و توسعه لجام گسیخته کشاورزی را از جمله مهمترین دلایل مدیریت ضعیف آب در کشور اعلام کرد.

وی تعیین حق‌آبه تالاب‌ها را یکی از مهمترین اقدامات سازمان حفاظت محیط زیست برای نجات تالاب‌های کشور عنوان کرد و گفت: طی هشت سال اخیر اصطلاحی به نام حق‌آبه تالاب‌ها ایجاد شد که در سال ۹۶ با تصویب قانون اختصاص حق آبه تالاب‌ها در مجلس شورای اسلامی، وزارت نیرو مجبور به رسمیت شناختن این موضوع و اختصاص حق‌آبه شد.

به گفته لاهیجان زاده، بر اساس قانون مصوب مجلس، سازمان حفاظت محیط زیست مکلف است که میزان نیاز تالاب‌ها را تعیین و وزارت نیرو نیز مکلف به تامین حق‌آبه تعیین شده از سوی محیط زیست است.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون مطالعه حق‌آبه ۴۵ تالاب بزرگ کشور به پایان رسیده است، اذعان داشت: این حق‌آبه‌ها با امضای ریاست جمهوری به وزارت نیرو جهت تامین ابلاغ شده و وزارت نیرو موظف است تمام حق‌آبه را تامین کند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار