۱۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۹

فرود هزاران پرنده مهاجر به تالاب‌های خوزستان

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: با سرد شدن هوا در عرض‌های شمالی، هزاران پرنده مهاجر آبزی و کنار آبزی در روز‌های اخیر در آبگیر‌ها و تالاب‌های استان فرود آمدند.
کد خبر: ۹۱۰۸۶

فرود هزاران پرنده مهاجر به تالاب‌های خوزستان


محمدجواد اشرفی در گفتگو با خبرنگار مانا افزود: همه ساله با سرد شدن هوا در نیم‌کره شمالی‌، پرندگان مهاجر از مناطق سردسیر سیبری و شمال اروپا به سمت تالاب های خوزستان مهاجرت می‌کنند.

وی اظهار داشت: خوزستان با داشتن تالاب‌های بزرگی مثل تالاب بین‌المللی شادگان، هورالعظیم، میانگران ایذه و تالاب بامدژ هر ساله میزبان صدها هزار قطعه از انواع پرندگان جهان است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان ادامه داد: تنوع پرنده‌هایی که تالاب‌ها و آبگیرهای خوزستان را انتخاب می‌کنند در نوع خود بی‌نظیر است.

اشرفی با بیان اینکه پرندگان مهاجر رودخانه‌های دائمی بزرگ شامل رودخانه‌های کارون، کرخه، دز و مارون را برای سپری کردن زمستان انتخاب می‌کنند، اظهار کرد: این پرندگان هر ساله از اوایل مهرماه مهاجرت خود را آغاز می‌کنند و تا آبان ماه ادامه دارد.

وی افزود: قبل از مهاجرت، پرنده‌های آبزی و کنار آبزی پرندگان شکاری مثل بازها، بالابان، شاهین، بحری و در نیمه دوم شهریور تا اوایل مهرماه به مناطق جلگه‌ای و ساحلی استان وارد می‌شوند ضمن آنکه پرندگان آبزی و کنار آبزی شامل مرغابی سانان، پلیکان‌ها، فلامینگوها و نظایر آنها مهاجرت خود را آغاز می‌کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: ضمن اینکه گونه‌هایی نظیر اردک سرسفید، اردک تاجدار، اردک بلوطی و اردک‌های ماهی‌خوار که جزء گونه‌های در خطر انقراض و کمیاب هستند در تالاب بین‌المللی هورالعظیم در غرب خوزستان فرود می آیند.

تالاب های خوزستان امسال به دلیل خشکسالی شدید و بی سابقه در نیم قرن اخیر با کم آبی شدید روبه‌رو هستند.

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار