۰۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۱

توضیح محیط زیست خوزستان درباره مشاهده لکۀ ارغوانی رنگ در رودخانه کارون

اداره ‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان در خصوص مشاهده لکۀ ارغوانی رنگ در رودخانه کارون توضیحاتی ارائه کرد.
کد خبر: ۹۱۰۱۱

توضیح محیط زیست خوزستان درباره مشاهده لکۀ ارغوانی رنگ در رودخانه کارون
به گزارش خبرنگار مانا، اداره ‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان در اطلاعیه‌ای با اشاره به پخش کلیپ مشاهده  لکۀ ارغوانی رنگ در رودخانه کارون در فضای مجازی اعلام کرد: در سوم مهرماه لکۀ ارغوانی رنگی در رودخانه کارون در محل تصفیه خانه شرکت فولاد خوزستان در ساحل شرقی رودخانه کارون مشاهده شد که بلافاصله محیط بانان اداره محیط زیست در محل حاضر شدند و مشخص شد لکه رنگی فوق در اثر تخلیه مقادیری پرمنگنات پتاسیم از تصفیه‌خانه شرکت فولاد خوزستان بوده است.

محیط زیست خوزستان در این اطلاعیه آورده است"این شرکت در سال‌های قبل مقداری پرمنگنات پتاسیم جهت ضدعفونی آب، رنگ‌بری و ضد بو از آب‌های مصرفی شرکت تهیه کرده بود که استفاده از آن به صورت پایلوت انجام شده و به دلیل عدم موفقیت استفاده از آن متوقف شد.

این اطلاعیه می افزاید: "مقادیری از این پرمنگنات پتاسیم در مخازن باقی مانده و به مرور ته‌نشین و خشک شده بود که اخیراً مسئولین این تصفیه‌خانه بدون هماهنگی، جهت استفاده از مخازن اقدام به شستشوی مخازن کردند و پساب حاصل از شستشو به رودخانه کارون تخلیه شد که موجب ایجاد طیف رنگی در رودخانه کارون شده است.

خوشبختانه بر اساس بررسی‌های میدانی به عمل آمده در طول رودخانه کارون در محدوده‌ای که تخلیه انجام شده بود، هیچگونه مرگ و میر ماهیان و جانوران آبزی مشاهده نشده ضمن آنکه نمونه‌برداری از رودخانه نیز توسط آزمایشگاه اداره‌کل حفاظت محیط زیست صورت پذیرفت که در حال حاضر پارامترهای شاخص آلودگی آب بالاتر از استاندارد را نشان نمی‌دهد.

پرمنگنات پتاسیم یک نمک معدنی است که با اکسایش بالا جهت ضدعفونی آب و رنگ‌بری و ضد بو در مخازن تصفیه‌خانه‌ها استفاده می‌شود.

اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان به خاطر این اقدام شرکت فولاد اخطاریه صادر کرده است که در صورت عدم توجه به رعایت الزامات زیست محیطی، پرونده شکایت تنظیم و به مراجع قضایی معرفی خواهد شد.

آب مورد نیاز صنایع فولاد خوزستان تماماً از رودخانه کارون تامین می شود. کارون به مثابه شاهرگ حیاتی خوزستان محسوب می شود.

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار