به گزارش گروه بینالملل مانا؛ افزایش نرخ حمل و نقل کانتینری به بالاترین حد، افزایش بیش از حد نرخ حمل کانتینر از چین به آمریکا، گرایش به سمت سرمایه گذاری در بنادر کانتینری، سفارش جدید ساخت کشتیهای کانتینری تلاش برای تحویل هرچه زودتر کشتیهای سفارشی، افزایش قیمت و نرخ اجاره جعبههای کانتینر، دغدغه و دلمشغولی صاحبان خطوط کشتیرانی و مالکان کشتی برای یافتن کانتینر خالی جهت بالا بردن حاشیۀ سود باعث شده تا کارشناسان و تحلیلگران سال ۲۰۲۱ را به عنوان سال حمل کانتینری ارزیابی کنند.
به گزارش گروه بینالملل مانا بر اساس تجزیه و تحلیل کارشناسان بیمکو در حال حاضر صنعت حمل و نقل کانتینری در بین سایر بخشهای مختلف حمل و نقل به گونهای گوی سبقت را ربوده که در صورت تداوم شرایط فعلی همچنان تا پایان سال ۲۰۲۱ پیشتاز خواهد بود.
بر اساس این گزارش با توجه به رونقی که حمل و نقل دریایی از اوایل سال ۲۰۲۱ با آن مواجه شده گرایش به سمت سفارش کشتیهای کانتینری بزرگ افزایش یافت به گونهای که در حال حاضر ۶۱۹ کشتی کانتینری درحال ساخت است که زمان تحویل آنها در سال ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۴ میباشد.
از این تعداد ۳۸۱ فروند کشتی فقط در سال ۲۰۲۱ سفارش داده شده که با تحویل این کشتیها به ظرفیت حمل و نقل کانتینری جهان ۵.۳ میلیون TEU اضافه خواهد شد.
در ادامه این گزارش آمده است زمانی مالکان کشتی در پی سفارش برای ساخت کشتیهای بزرگ بود، اما امروزه ترجیح میدهند با توجه به حجم بازار هرگونه کشتی بزرگ و کوچک را سفارش دهند.
بر این اساس از فوریه تا ژوئن ۲۰۲۱ در مجموع ۶۰ کشتی کانتینری ۱۶۰۰۰ TEU توسط پنج مالک سفارش داده شده است. از سوی دیگر در طول هفت ماه و نیم سال ۲۰۲۱ تعداد ۲۲ فروند کشتی غول پیکر سفارش داده شده که ظرفیت همه آنها بین ۲۲۰۰۰ TEU و ۲۴۰۰۰ TEU میباشد.
در ادامه این تحلیل آمده است تعداد کشتیهای سفارش داده شده و تعداد کشتیهای تحویلی در این مدت حاکی از آن است که رکورد سفارش و تحویل کشتی از سال ۲۰۱۵ تاکنون در شش ماهه اول سال جاری میلادی شکست.
تحلیلگران و کارشناسان بیمکو با توجه به اقبال خوبی که به بخش کانتینری روی آورده است، پیشبینی میکنند سال جاری میلادی در صورت ادامه روند مقابله همه جانبه با کووید ۱۹ به احتمال زیاد تا پایان سال ۲۰۲۱ شاهد رشد همه بخش های حملونقل خواهیم بود، اما برگ برنده همچنان در دست بخش حمل ونقل کانتینری خواهد بود.