به گزارش گروه بینالملل مانا؛ بر اساس گزارشهای منتشر شده از سوی IMO تمام کشتیها باید تحت قوانین و الزامات خاص در هر بندر مورد بازرسی و کنترل قرار گیرند، اما متاسفانه در برخی از بنادر در حال حاضر بازرسی کشتیها از استانداردهای لازم برخوردار نیست و در برخی از بنادر قوانین محلی را جایگزین قوانین IMO میکنند.
این درحالی است که از نظر IMO بازرسیهای بندری به عنوان خط دفاعی دوم در برابر حمل و نقل غیراستاندارد به شمار میرود. در این راستا وجود ویروس کرونا باعث میشود تا مباحث مربوط به بازرسی بندری بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.
در ادامه این گزارش آمده است با توجه به تردد روزانه تعداد زیادی از کشتیها در برخی از بنادر کنترل تمام کشتیهای ورودی بنادر به منظور رعایت استاندارد توسط کارشناسان IMO کمی مشکل است، اما گزارش های دریافتی بیانگر آن است که در یک سال گذشته بازرسیهای بندری چالش برانگیز بوده و به دلیل همه گیری کرونا که تجارت دریایی را مختل کرده برخی از کشتیها به خوبی بازرسی نشده است در حالیکه بنادر، مناطق کلیدی جهان محسوب شده و کشتیها نیز برای صادرات و واردات کالا باید از ایمنی و بازرسیهای کافی برخوردار باشند.
گزارش IMO حاکی است انتظار میرود مدیران بنادر با رعایت کلیۀ مراحل بازرسی بندری و همچنین ISPS Code گزارش منتشر شده از سوی این سازمان را به عنوان فراخوانی برای کلیه موارد بازرسی و کنترلهای بندری در نظر گرفته و در زمینه بازرسیهای بندری نباید تخلفی صورت گیرد.
در پایان این گزارش آمده است کارشناسان این سازمان با مواردی که نشان دهد بازرسیهای بندری جدی گرفته نشده است، برخورد قانونی خواهند کرد.