به گزارش مانا، مهرداد جمال ارونقی با حضور در استودیو گفتگوی ویژه خبری دوشنبه شب شبکه دو سیما درباره انباشت نهادهها در گمرکات کشور گفت: در کالاهای اساسی نیاز به مجوزهای قانونی داریم که حتماً باید توسط گمرک اخذ شود تا اجازه ترخیص کالا داده شود و بیشتر اینها مجوز وزارت جهاد کشاورزی را نیاز دارند که در خصوص سلامت کالا این مجوزها در حداقل زمان ممکن صادر میشود و به گمرک ارائه میشود.
وی ادامه داد: مجوز دیگری هم تحت عنوان مجوز عرضه کالا در بازارگاه است که با نرخ مصوب برای کالاها یا نهادههایی که در نظر گرفته شده نیاز است که متاسفانه تاخیر در ترخیص کالا ایجاد میکند از این جهت که حداقل زمانی که مجوز بازارگاه به گمرک ارائه میشود که البته هنوز به صورت غیر سیستمی است 45 روز به طول میانجامد که در این مدت زمان گمرک نمیتواند کالا را ترخیص کند که باید اصلاح شود.
ارونقی گفت: وزارت جهاد کشاورزی با نامهای اعتراض آمیز عنوان کرد که گمرک حق ندارد بدون مجوز بازارگاه نسبت به ترخیص کالا اقدام کند و الان اگر یک کیلو کالا را بدون مجوز فیزیکی بازارگاه وزارت جهاد کشاورزی ترخیص کنم باید پاسخگو باشم.
معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران افزود: این 45 روز حداقل زمان است و بر اساس مدارک که بعد از اظهار حداقل 45 روز زمان میبرد که مجوز بازارگاه به صورت کاغذی به ما ارائه شود.
حدود چهار میلیون تن نهاده در بنادر وجود دارد
مدیر کل خدمات بازرگانی خارجی وزارت جهاد کشاورزی گفت: حدود چهار میلیون تن نهاده در بنادر وجود دارد که بیشتر آن در بندر امام خمینی (ره) است.
حسن عباسی معروفان افزود: اگر آمار نیاز کل کشور به نهادهها را در سال 1400 به میزان 24 میلیون تن فرض کنیم در هر ماه دو میلیون تن گردش کالایی را باید داشته باشیم.
وی ادامه داد: در جلسه ای که حدود یک ماه پیش درباره این موضوع داشتیم مقرر شد نامهای که سازمان دامپزشکی ارائه می دهد به عنوان ارائه در بازارگاه محسوب شود که تاخیر نداشته باشیم.
معروفان گفت: موضوعات قاچاق کالا الزام کرده که افرادی که کالا وارد می کنند و در سامانه بازارگاه ارائه نمیشوند عرضه خارج از سیستم تلقی میشود و قاچاق محسوب می شود.
مدیر کل خدمات بازرگانی خارجی وزارت جهاد کشاورزی افزود: واردات در بازرگانی خارجی یک فرآیندی دارد که مرحله به مرحله و پشت سرهم است و افرادی که ثبت سفارش می کنند که بالای 420 شرکت وارد کننده غلات و نهادههای دامی در کشور هستند که بیش از 110 شرکت فعالیت آنها چشمگیر است و این شرکتها میتوانند اعلام کنند که یک ثبت سفارش از روزی که بارگذاری در سامانه می کنند و روزی که ما تایید میکنیم چقدر طول می کشد و در حال حاضر 14 میلیون و دویست هزار تن ثبت سفارش داریم که تا پایان سال را پوشش می دهد.
وی ادامه داد: 12 سازمان و ارگان در یک تجارت خارجی دخیل هستند و خروجی کار گمرک است.
معروفان گفت: اینکه کشتی در لنگرگاه وارد می شود ترخیص شود و 45 روز به طول می انجامد را به نوعی تایید می کنم که در کل باید این فرآیند طی 30 روز تمام شود.
مدیرکل خدمات بازرگانی خارجی وزارت جهاد کشاورزی افزود: در نامه 90 درصد ترخیص که با کمک گمرک انجام شده است مقرر شد که افرادی که ارز نگرفتند و به آنها تخصیص داده نشده بتوانند 90 درصد را با نامه ها ترخیص کنند.
وی عنوان کرد: در حال حاضر حدود چهار میلیون تن و چهار کالای نهاده ای در 12 گمرک داریم که بیشتر آن هم ذرت است که به میزان یک میلیون و هشتصد و 80 هزار تن می باشد که این عدد در 10 روز پیش دو میلیون و دویست هزار تن بوده است یعنی 320 هزار تن طی 10 روز خارج شده است.
معروفان درباره مشکل ارزی گفت: امروز یک سهمیه ای برای ما به عنوان اعتبار ارزی مصوب شد و برای شش ماهه اول سال شش میلیارد دلار ارز ترجیحی در نظر گرفته شده است که چهار و نیم میلیارد دلار آن برای نهاده ها و کالاهای اساسی است و مابقی برای وزارت بهداشت است.
وی افزود: از این چهار و نیم میلیارد دلار، سه میلیارد و 250 میلیون دلار برای این چهار نهاده است که تا الان بالای سه میلیارد از آن را استفاده کردیم و مشکلی که وجود دارد این است که تامین آن زمان بر است یعنی تخصیص بیش از سه میلیارد دلار را داریم ولی در تامین حدود یک میلیارد و 700 میلیون دلار برای چهار نهاده تامین داریم.
7 میلیون تن کالای دپو شده در بنادر وجود دارد
معاون فنی و امور گمرک ایران گفت: با بررسی گمرکات، بنادر و ورودی کشتی ها، بیش از هفت میلیون تن کالا از شش قلم کالای اساسی که ارز ترجیحی از دولت دریافت می کنند دپو شده است.
مهرداد جمال ارونقی افزود: از شروع فرآیند اظهار تا صدور مجوز بازارگاه که بتوانیم پروانه صادر و اجازه ترخیص کالا را بدهیم حداقل 45 روز طول می کشد.
وی درباره نامه 90 درصد ترخیص کالا از وزارت جهاد افزود: وارد کننده ها از این شرایط استقبال کردند چون چهار ماه کالای آنها مانده و نمی توانند کالای خودشان را خارج کنند و نامه 90 درصد با پیشنهاد گمرک بوده است و سه ماه می شود که این مصوبه 90 درصدی قطع شده و کلی کالا مانده است.
وی افزود: برای اولین بار یک و چهار دهم میلیون تن کالا روی کشتی به مدت یک ماه مانده است.
ارونقی گفت: شورای عالی امنیت ملی در سال گذشته اعلام کرده بود فقط 16 شرکت اعتباری وارد کنند و به غیر از آن افرادی که کالای خودشان را وارد کرده بودند به آنها اعتباری نمی دادند یعنی کالاها در گمرکات و بنادر ماندند و علی رغم اینکه اسناد مالکیت داشتند کالای خود را نمی توانستند خارج کنند.
وی افزود: ما این مشکل را مطرح کردیم و نهایتاً اعلام شد تمامی شرکت ها می توانند اگر کالای خودشان را در این شرایط به بنادر و گمرکات کشور رساندند حتماً از شیوه اعتباری استفاده کنند ولی هیچکس اقدام و عمل نکرد.
وی از آقای تاجیک نژاد درخواست کرد تا لیست شرکتهایی که به صورت اعتباری در سال 99 به آنها ارز داده شده را با میزان ارزی که به آنها اختصاص پیدا کرده و چه مدت زمان بعد از ترخیص کالا داده شده را منتشر کند.
معاون فنی و امور گمرک ایران گفت: فقط یک و هشت دهم میلیارد یورو کالا در بندر امام خمینی (ره) است که باید تعیین تکلیف شود و هیچ کدام از اینها تخصیص نشده اند و تأمین نگرفتند و همه کالاها دپو شده است.
وی درباره موضوع حمل و نقل کالا هم افزود: در حال حاضر دو میلیون تن کالای آماده خروج داریم که در بندر امام خمینی (ره) است که باید خارج شود.
ارونقی گفت: الآن در بنادر شمالی بالای 110 هزار تن کالا بیش از هشت ماه در آنجا ماندند و نمی توانیم تشخیص دهیم که این کالا فاسد شده یا نشده است که قرنطینه باید اعلام نظر کند و حتی کالا تا 16 ماه هم داریم که در بنادر شمالی وجود دارد.
وی افزود: در بنادر جنوب کشور هم که الآن در محوطه های روباز کالا را نگهداری می کنند دمای هوا 50 درجه است.
معروفان مدیر کل خدمات بازرگانی خارجی وزارت جهاد کشاورزی در ادامه گفت: از میزان سه میلیارد دلاری که در حدود چهار ماه دریافت کردیم حدود یک و نیم میلیارد دلار آن تأمین شده است و مصوب شده علاوه بر تخصیص نقدی، تخصیص اعتباری هم انجام شود.
وی افزود: امسال مقرر شده هر فردی اعتبار نزد فروشنده خارجی دارد می تواند کالا وارد کند که 43 شرکت اعلام آمادگی کردند و تا امروز 19 شرکت اقدام کردهاند.
وی ادامه داد: از محل تخصیص ارز یک میلیارد و 200 میلیون دلار به صورت اعتباری است.
معروفان گفت: کالایی که الان نیاز داریم بیش از میزان تأمین شده ارز است.
وی افزود: میزان پنج میلیارد و 500 میلیون دلار از شش میلیارد دلار داده شده که سه میلیارد و 250 میلیون دلار برای چهار قلم نهاده ها است.
وی ادامه داد: تا تاریخ دهم خرداد 1400 هر فردی که کالا وارد کرده به صورت نقدی ارز به او داده شده است و از این تاریخ به بعد یک دلار نقدی به هیچ فردی داده نشده است که تبعیض نشود و همه آنها به صورت اعتباری بوده است.
مدیر کل خدمات بازرگانی خارجی وزارت جهاد کشاورزی درباره کرایه حمل بار گفت: کامیون داران یک تعرفه ای دارند که بر اساس تن کیلومتر محاسبه می شود و یک عرف از قدیم بوده که الان شدت بیشتری هم گرفته که با عنوان پشت بارنامه است؛ این پشت بارنامه را شرکت های دولتی، بازرگانی دولتی ایران و پشتیبانی امور دام نمی تواند پرداخت کند در صورتی که بخش خصوصی این امکان را دارند تا کالاهایشان سریعتر برسد.
وی افزود: هر کامیون متوسط 22 تن بار خارج می کند و اگر به طور متوسط در بنادر کشور دو هزار و 800 کامیون در روز بار بیاورد دیگر بار دپو نخواهد شد.
وی ادامه داد: اگر پشت بارنامه توسط راننده اخذ نشود رضایت درونی برای حمل بار را ندارد.
وی درباره دپوی شرکت بازرگانی دولتی در گمرکات هم گفت: در بنادر 500 هزار تن مخزن روغن داریم که در داخل کشور نداریم.
وی افزود: ما مخزن روغن در بندر امام خمینی (ره) و بندر عباس داریم که به عنوان کالای دپو شده محسوب می شود در صورتی که انباری غیر از این در کشور نداریم.
وی عنوان کرد: بر اساس آمار دیروز دو هزار و 800 کامیون توانسته 69 هزار تن بار را خارج کند و اگر همین روال را پیش ببریم طی 10 روز بعد کمتر از دو میلیون تن کالا خواهیم داشت.
حسین تاجیک نژاد کارشناس ارشد حوزه ارزی بانک مرکزی در ارتباط تلفنی با این برنامه درباره تأمین ارز برای ترخیص کالاها گفت: طبق مصوبه مجلس امسال هشت میلیارد دلار می توانیم ارز ترجیحی برای کالاهای اساسی و دارو اختصاص دهیم.
وی افزود: از این هشت میلیارد دلار، شش میلیارد دلار برای شش ماهه اول سال است که چهار و نیم میلیارد دلار برای کالاهای اساسی می باشد.
وی ادامه داد: ما از درآمد ارزی دولت می توانیم تخصیص بدهیم و تا الآن حدود چهار و نیم میلیاردی که باید برای کالاهای اساسی تا پایان شهریور تخصیص می دادیم را تا امروز انجام دادیم یعنی از برنامه جلو هستیم.
تاجیک نژاد گفت: ما حدود دو میلیارد و 700 میلیون دلار تأمین را انجام دادیم که دو میلیارد و 200 میلیون دلار به صورت نقدی و بخشی از این تخصیص به صورت اعتباری است.
وی افزود: طبیعی است که در تخصیص اعتباری، تأخیر داریم چون مقرر شده اول کالا بیاید، ترخیص بشود و بعد از ترخیص تأمین را انجام دهیم.
وی ادامه داد: در سال گذشته که تخصیص اعتباری انجام شد حدود 800 میلیون دلار این فرآیند را انجام دادیم.
این کارشناس ارشد حوزه ارزی بانک مرکزی گفت: تا الان دو و هفت دهم میلیارد دلار تأمین کردیم که تا پایان شهریور تقریباً طبق برنامه هستیم.
وی افزود: بانک مرکزی ریال می تواند چاپ کند ولی ارز را نمی تواند چاپ کند حتماً ارز باید بیاید تا مصرف شود و بانک مرکزی صرفاً یک واسطه است.
وی ادامه داد: ما هیچ تخصیصی در کالای با ارز ترجیحی نمی دهیم مگر اینکه وزارت صمت ، وزارت جهاد یا وزارت بهداشت به ما اعلام کرده باشد و ما هیچ اختیاری در مورد ترخیص کالاهای اساسی نداریم.
تاجیک نژاد گفت: طبق مصوبه شورای عالی امنیت ملی در سال گذشته 14 شرکت اجازه اعتباری داشتند و بعد از آن همه شرکت ها می توانستند به صورت اعتباری کالا وارد کنند ولی ما صرفاً با نظر وزارت صمت و وزارت جهاد کشاورزی این کار را انجام دادیم و حتی یک ثبت سفارش وجود ندارد که تخصیص داده باشیم و نظر وزارت صمت، جهاد یا بهداشت در کالاهای اساسی وجود نداشته باشد.
وی افزود: بانک مرکزی به صورت ماهانه لیست افرادی که ارز دریافت می کنند را منتشر می کند.
غلامحسین دغاغله مدیرکل حمل و نقل کالای سازمان راهداری در ارتباط تصویری با این برنامه درباره موضوع پشت بارنامه و قیمت های بالای محل گفت: در سه ماه پایانی سال فرصت طلایی برای خروج کالا از بندر و ورود ناوگان ما به بنادر است.
وی افزود: در سه ماهه آخر سال 99 به صورت مکتوب به آقای معروفان، صاحبان کالای دولتی، بازرگانی دولتی، پشتیبانی امور دام و خدمات حمایتی اعلام کردیم که واردات ناوگان ما بالای دو هزار و 500 دستگاه است و خواب هفت روز در بنادر از جمله بندر امام خمینی (ره) داریم و این فرصت را برای خروج کالا مغتنم شماریم ولی هیچ اقدام خاصی انجام نشد.
وی ادامه داد: پیش بینی ما این بود که از اول سال هزار و 400 با توجه به برداشت محصولات داخلی با افزایش تقاضا مواجه می شویم و توان ما تقسیم خواهد شد و تا امروز فقط در استان خوزستان پنج و نیم میلیون تن کالای کشاورزی شامل چغندر قند، ذرت، گندم و تره بار در حال حمل است و همزمان باید کالای اساسی را هم حمل کنیم.
دغاغله گفت: حمل و نقل بر اساس تن کیلومتر و مصوبه شورای اقتصاد، توافقی است و بر اساس عرضه و تقاضا کرایه آن توافقی است و در زمانی که تقاضا زیاد باشد قطعاً قیمت ها بالا خواهد رفت و در غیر این صورت کرایه هم پایین خواهد آمد.
وی افزود: اگر خارج از توافق در خصوص حمل و نقل فی مابین راننده و صاحب کالا اتفاق خاصی می افتد بر اساس مستندات آقای معروفان اعلام کنند که چه تخلفی صورت می گیرد چرا که نیازی به پشت بارنامه نیست چون کرایه توافقی است و می توانند در بارنامه درج کنند و الزامی به توافق خارج از بارنامه نیست.