روز جهانی کار و کارگر گرامی باد

      
۱۴ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۸

کاهش شوری آب بهمنشیر آبادان و بهبود وضعیت زیست محیطی منطقه

فرماندار آبادان گفت: با ساخت بند خاکی مارد بر روی رودخانه کارون، علاوه بر کاهش شوری آب رودخانه بهمنشیر آبادان، وضعیت زیست محیطی منطقه نیز بهبود یافته است.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۹۰۲۷۵
کاهش شوری آب بهمنشیر آبادان و بهبود وضعیت زیست محیطی منطقه
 
سید زین العابدین موسوی در گفتگو با خبرنگار مانا با اشاره به کاهش سه هزار میکروموسی آب بهمنشیر در دو هفته اخیر افزود: احداث بند خاکی مارد، تاثیر مثبت و کم نظیری در وضعیت آب آبراه  بهمنشیر و محیط زیست آبادان داشته است.

وی با اشاره به ادامه روند کاهش شوری آب بهمنشیر اظهار داشت: یکی از عمده‌ترین عوامل بی‌کیفیتی آب بهمنشیر، ارتباط آب اروندرود با بهمنشیراز طریق رودخانه کارون بود که سال‌ها لاینحل مانده بود که با ساخت ضربتی بند مارد، شوری آب بهمنشیر کاهش قابل ملاحظه‌ای داشته است.

فرماندار آبادان افزود: تنها چارۀ با کیفیت کردن آب بهمنشیر، جلوگیری از ورود آب شور به رودخانه بود و باید ارتباط اروند با کارون بالادست قطع و یا کنترل می‌شد، چون قاعدتاً پایین بودن EC بهمنشیر می‌تواند کیفیت آب شرب و کشاورزی جزیرۀ آبادان را تضمین کند.

موسوی با بیان اینکه بند خاکی مارد در سایر فصول سال هم تأثیر مثبتی بر محیط زیست آبادان خواهد داشت، گفت: با احداث این بند خاکی آب شور برگشتی از دریا (خلیج فارس) و اروندرود به بالادست و ایستگاه پمپاژ مارد مسدود و کنترل شد و شوری آب دریا به آبراه بهمنشیر هرگز نخواهد رسید.

فرماندار آبادان تصریح کرد: طرح ساخت این بند خاکی با عرض ۱۱ متر و ارتفاع از کف ۱۹ متر و طول از ساحل تا ساحل مقابل ۱۹۰ متر با جنس متریال خاک محل و لاشه سنگ از ۲۵ اردیبهشت ماه شروع و در سوم تیرماه امسال به پایان رسید.

خشکسالی شدید در سال آبی جاری آورد رودخانه کارون را از ۴۰۰ متر مکعب در ثانیه به نصف کاهش داد که این مساله آب رودخانه بهمنشیر در آبادان که شاخه‌ای از رودخانه کارون است را نیز تحت تاثیر قرار داده بود.
ارسال نظرات
آخرین اخبار