۰۵ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۷

بهره برداری از یک پست اسکله بندر شهید رجایی به زودی

بهره برداری از یک پست اسکله بندر شهید رجایی به زودی
معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی از آماده سازی یک پست اسکله فاز۳ طرح توسعه کانتینری بندر شهید رجایی برای بهره برداری در آینده نزدیک خبر داد و گفت: سه پست اسکله جدید نفتی این بندر به بهره‌برداری می‌رسد.
کد خبر: ۹۰۲۰۳

به گزارش مانا، محمدرضا اله یار صبح امروز در جمع خبرنگاران و در حاشیه بازدید از روند عملیات اجرایی فاز سوم طرح توسعه بندر شهید رجایی، اظهار داشت: بزرگترین بندر تجاری کشور قطعاً نیازمند این است که ظرفیت‌ها و قابلیت‌های خود را برای رقابت بهتر و بیشتر با بنادر منطقه افزایش داده و سهم بیشتری از تجارت بین المللی کسب نماید.

وی افزود: بر همین اساس، طرح احداث فاز 3 طرح توسعه کانتینری بندر شهید رجایی تعریف و اجرایی شد؛ پروژه احداث سه پست اسکله این پایانه به طول 1400 متر، علیرغم همه مسائل و مشکلاتی ناشی از تحریم‌های ظالمانه بین‌المللی، خوشبختانه با اتکاء بر دانش فنی و بومی کشور هم در حوزه مهندسین مشاور و در حوزه پیمانکاری به خوبی پیش رفته و در آینده نزدیک شاهد بهره‌برداری از یک پست اسکله، در گام نخست خواهیم بود.

اله یار خاطرنشان کرد: با تکمیل فاز 3 این بندر، امکان پهلوگیری همزمان سه کشتی نسل هفتم اقیانوس پیما با آبخور 17,5 متر و طول 400 متر با بیش از 18 هزار و 400 TEU کانتینر فراهم می‌شود و قدرت رقابتی بزرگترین بندر بازرگانی کشور با بنادر رقیب در منطقه افزایش بسزایی خواهد یافت؛ همچنین این طرح موجب ارتقای جایگاه بندر شهید رجایی در میان 100 بندر برتر دنیا خواهد شد.

معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی ساخت سه پست اسکله نفتی در بندر شهید رجایی را از جمله پروژه‌های شاخص اقتصاد مقاومتی برشمرد و گفت: ساخت این اسکله‌ها با قابلیت پذیرش شناورهای بزرگ نفتی با اتکاء بر توان داخلی در حال انجام است. در حال حاضر، مرحله ساخت ابنیه و اجرای بخش عمرانی به پایان رسیده و عملیات اجرایی در مرحله تجهیز اسکله‌ها شامل خطوط لوله، پایپرک(Pipe Rack) و موارد دیگر قرار دارد.

وی تاکید کرد: اکثر تجهیزات مورد نیاز این اسکله در داخل کشور و بخشی از آن نیز توسط شرکت‌های دانش بنیان ساخته شده است.

معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به دستاورهای مهم این پروژه‌ها در سطح ملی گفت: اجرای این پروژه‌های مهندسی دارای پیچیدگی‌های بسیار خاصی است که به همت متخصصین ایرانی و اساتید و دانش پژوهان دانشگاه‌های کشور موفق شدیم این مرحله سخت را پشت سر بگذاریم؛ همچنین با هم‌فکری و تبادل نظر، ارزش افزوده‌ای قابل توجهی برای متخصصین کشور ایجاد شد و به عنوان دستاورد جانبی اجرای این پروژه‌ها، شاهد ارتقای دانش مهندسی دریایی کشور نیز هستیم.

به گزارش تسنیم، پروژه ساخت سه پست اسکله جدید نفتی بندر شهید رجایی با یک هزار و 300 متر طول، 850 متر عرشه و عمق 16 متر در ضلع شرقی حوضچه این بندر به همراه احداث جاده، پل دسترسی و همچنین خطوط انتقال در مراحل پایانی ساخت قرار دارد.

با بهره برداری از این اسکله‌ها که از نوع شمع و عرشه و با امکان پهلوگیری شناورهای نفتکش یکصدهزار تنی است، زیرساخت لازم برای صادرات سالانه 34 میلیون تن فرآورده‌های نفتی شامل بنزین، گازوییل، نفتا، میعانات گازی، نفت کوره و سوخت شناورها فراهم می‌شود و ظرفیت صادرات فرآورده‌های نفتی از بندر شهید رجایی 30 درصد افزایش پیدا می‌کند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار