به گزارش مانا، محمدرضا اله یار با اشاره به حضور خود در دهمین دوره کنفرانس بین المللی حمل و نقل دریایی و لجستیک که در کشور مصر برگزار شد، اظهار کرد: این از جمله کنفرانسهایی است که به صورت منظم برگزار میشود و در سال جاری نیز به دلیل محدودیت های به وجود آمده ناشی از شیوع ویروس کرونا، سازمان بنادر و دریانوردی به صورت مجازی در آن شرکت کرد.
وی ادامه داد: با توجه به تجارب ارزشمند جمهوری اسلامی ایران، معاونت مهندسی توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان مسئول پنل نقش دگرگونی دیجیتالی در توسعه ترمینالهای کانتینری در دهمین دوره کنفرانس بین المللی حمل و نقل دریایی و لجستیک حضور پیدا کرد.
معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی همچنین به نقش آفرینی انجمن جهانی زیرساختهای حمل و نقل دریایی به عنوان یکی از حامیان معنوی این همایش اشاره کرد و گفت: در پنل نقش دگرگونی دیجیتالی در توسعه ترمینال های کانتینری، مقالاتی در خصوص هوشمندسازی بنادر و ترمینال های کانتینری، موضوعات مربوط به دیجیتالی کردن فرایندها و... ارائه شد و تجارب در این رابطه در حال انتقال است و بنادر دنیا امروزه به سمت هوشمندسازی حرکت می کنند.
اله یار با اشاره به اینکه وی همزمان مسئولیت کمیسیون همکاریهای بینالملل پیانک (انجمن زیرساخت های حمل و نقل دریایی) را نیز برعهده دارد، گفت: در نتیجه بنده به عنوان مسئول برگزاری پنل انتخاب شدم و یکی از وظایف کنفرانسها ارائه آخرین یافتههای متخصصان و دانش پژوهان است و حضور در مجامع بین المللی میتواند به تبادل دانش، تجربیات و ارتقا سطح علمی و تخصصی مجموعهها منجر شود و خوشبختانه سازمان بنادر و دریانوردی حضور خوبی در عرصه بین الملل و نقش آفرینی در این زمینه دارد.
وی در رابطه با مقوله دگرگونی دیجیتالی یا هوشمندسازی بنادر از سوی سازمان بنادر و دریانوردی نیز، خاطرنشان کرد: طی چند سال اخیر اقداماتی در راستای تحقق این هدف صورت گرفته و در حوزه مهندسی و توسعه امور زیربنایی سعی شده است از تجهیزات به روز استفاده شود.
معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: از جمله نرم افزارهایی که در راستای هوشمندسازی بنادر توسط سازمان بنادر و دریانوردی مدنظر قرار گرفته و هم اکنون در حال استفاده است، می توان به نرم افزار تصمیم یار شناورها اشاره کرد که توسط مراکز دانش بنیان و با حمایت سازمان بنادر و دریانوردی ساخته شد و توسعه پیدا کرد؛ نرم افزاری که دو کشور قابلیت تهیه آن را داشتند و خوشبختانه متخصصان داخلی در قالب مدل شبیه ساز دینامیک دریا موفق به تهیه آن شدند و هم اکنون به صورت آزمایشی مورد استفاده قرار می گیرد.
اله یار بیان کرد: در حوزه VTS ملی نیز اقدامات صورت گرفته در راستای این بود که آبراهه های کشور تحت حاکمیت الکترونیکی قرار گیرد و درحالی که پیش از این نیاز کشور از خارج تامین می شد، در حال حاضر تامین نیاز داخلی شده است.
وی با اشاره به اهمیت حوزه مهندسی دریایی، مهندسی سواحل و بنادر، عنوان کرد: باید بدانیم که حوزه مهندسی تجهیزات دریایی نیز اهمیت زیادی دارد و خوشبختانه در این حوزه، ایران جزء کشورهای پیشرو است و از برخی کشورهای منطقه در این حوزه نیز پیش هستیم، اما همچنان امکان فعالیت هرچه بیشتر و بهتر وجود دارد.