۱۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۶

افزایش بیش از ۱۰۰ میلیون تنی ظرفیت بنادر طی ۸ سال گذشته

افزایش بیش از ۱۰۰ میلیون تنی ظرفیت بنادر طی ۸ سال گذشته
با توسعه بنادر کشور، ظرفیت این بنادر طی هشت سال گذشته بیش از ۱۰۰ میلیون تن افزایش یافته است.
کد خبر: ۹۰۰۴۵

به گزارش مانا از وزارت راه و شهرسازی، دولت تدبیر و امید کارنامه پرباری در توسعه ظرفیت حمل‌ونقل کشور داشته و بخش دریایی نیز از این توسعه بی‌بهره نبوده است. با توجه به وابستگی بیش از ۹۰ درصدی تجارت خارجی و اقتصاد ملی به واردات انواع ماشین آلات، تجهیزات، قطعات و مواد اولیه تولیدی و صادرات انواع مواد اولیه و محصولات تولیدی و کشاورزی، بنادر بازرگانی کشور که دروازه های حیاتی تجارت خارجی و اقتصاد ملی هستند، از جایگاه و نقش حیاتی و بی بدیلی برای امنیت ملی و توسعه کشور برخوردارند. از این رو، کارکرد بی‌وقفه و توسعه مستمر بنادر بازرگانی کشور همواره جزو اولویت ها و دغدغه های اصلی همه دولت ها به ویژه دولت تدبیر و امید بوده است. این مهم با لحاظ طیف گسترده اقدامات خصمانه و تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه استکبار جهانی بر علیه بنادر بازگانی و سیستم حمل‌و‌نقل دریایی کشور بیش از پیش بروز می‌کند.

بخش دریایی با بررسی شرایط منطقه‌ای و ظرفیت‌های بنادر و ... ، همواره توسعه و تجهیز بنادر کشور را همسو با تحولات و پیشرفت‌های تکنولوژی و فن‌آوری‌های روز دنیا در دستور کار قرار داده و با وجودمحدودیت‌های ناشی از گسترش دامنه تحریم‌ها، توانسته است با تکیه بر ظرفیت نیروی انسانی متخصص و مجرب و بهره‌گیری از توان مشاوران متخصص داخلی نسبت به تعریف و پیشبرد به هنگام پروژه‌های توسعه‌ای در بنادر کشور موجبات افزایش ظرفیت بنادر تجاری را فراهم آورد.

بر این اساس، این سازمان در سال ۱۳۹۲ تعداد زیادی از پروژه های بهبود و توسعه بنادر را تعریف و در دست اجرا داشت که عمده ترین آنها شامل ادامه طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار، ادامه اجرای فاز اول ترمینال کانتینری شهید بهشتی چابهار، تکمیل فاز اول طرح توسعه بندر شهید رجایی، ادامه اجرای فاز دوم طرح توسعه بندر شهید رجایی،  ادامه فاز اول و اجرای فاز دوم طرح توسعه بندر امیرآباد، ادامه طرح توسعه بندر انزلی، طرح توسعه نگین بندر بوشهر،  توسعه زیرساخت‌های اراضی پشتیبانی بنادر شهیدرجایی، امام خمینی ، امیرآباد و جزیره نگین بوشهر،  برنامه تعمیرات اساسی اسکله‌های بنادر تجاری، بازسازی و تأمین تجهیزات استراتژیک دریایی، بندری و مخابراتی بنادر تجاری، برنامه بهبود و نگهداری ابنیه و تأسیسات بنادر تجاری، توسعه پایانه‌های مسافری بندر انزلی شهید حقانی، خرمشهر، لنگه، خارک، گناوه و تجهیز پایانه های مسافری بنادر به تجهیزات روزآمد می‌شود.

اگر بنا باشد توسعه بنادر کشور با ارقام و اعداد بررسی شود، باید گفت که ظرفیت بنادر تجاری کشور ابتدای انقلاب ۱۹ میلیون تن و در سال ۱۳۹۲، ۱۸۰ میلیون تن بوده است. این ظرفیت تا پایان دولت تدبیر و امید به ۲۸۵ میلیون تن خواهد رسید. ظرفیت کانتینری بنادر تجاری نیز در سال ۱۳۵۷، ۷۵ هزار TEU و در سال ۱۳۹۲، ۴ میلیون و ۵۸۰ هزار TEU بوده که تا پایان دولت به ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار TEU می‌رسد.

دولت تدبیر و امید همچنین در توسعه دریانوردی مسافری نیز موفق عمل کرده است. به طوری که ظرفیت مسافری بنادر از ۵۰۰ هزار نفر در ابتدای انقلاب و ۱۴ میلیون نفر در ابتدای کار دولت، به ۲۵ میلیون نفر در سال خواهد رسید.

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار