به گزارش مانا، در این نشست مهندس اکبری مقدم رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی به لزوم توسعه فعالیتهای تجاری دریا محور اشاره و بیان کرد: کشتیرانی دریای خزر بزرگترین ناوگان کشتیرانی در این حوزه است و با تدوین برنامههای توسعه محور دو سویه میتوان از مزیتهای منطقه آزاد انزلی به عنوان هاب داد و ستد کالاهای استراتژیک بیش از پیش بهره برد.
وی در ادامه به تکمیل پروژه راه آهن سراسری و اتصال آن به بندر کاسپین اشاره کرد و افزود : هم زمان با اجرای این پروژه اسکله رو رو این بندر نسل سوم نیز در حال تکمیل است و قطعاً با توسعه زیر ساختها در دو بندر کاسپین و انزلی در محدوده منطقه آزاد انزلی و فعال سازی کریدورهای تجاری، توسعه مناسبات اقتصادی کشور در حوزه تجارت بین المللی را شاهد خواهیم بود.
در ادامه این نشست کاپیتان داود تفتی مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر با اشاره به پتانسیل بالای منطقه آزاد انزلی در توسعه تبادلات اقتصادی بیان کرد: افزایش صادرات از مسیر بنادر خزر و به خصوص منطقه آزاد انزلی، مهمترین مأموریت کشتیرانی در خزر بوده و قانون اخذ مالیات از بنادر مناطق آزاد بستر فعالیت برای تجار و بازرگانان را سخت کرده است که امیدواریم این مسئله در سطح ملی بررسی و اصلاح شود.
وی در خصوص لزوم توسعه زیرساختهای حمل و نقلی خاطرنشان کرد: کشتیرانی دریای خزر در نظر دارد توان کانتینری در این حوزه را افزایش دهد و با تکمیل راه آهن و اتصال آن به بندر کاسپین و همچنین بهره گیری از مزیتهای منطقه آزاد انزلی میتوانیم حمل و نقل ترکیبی در سطح کشور را رونق دهیم.
مهندس امین افقی عضو هیئت مدیره و معاون امور بندری سازمان منطقه آزاد انزلی نیز در این نشست با ارائه گزارشی در خصوص برنامه های سازمان به منظور تسهیل و تسریع در ارائه خدمات به تجار و بازرگانان بیان کرد: ایجاد خطوط لاینر کانتینری در بنادر منطقه آزاد انزلی، توسعه مبادلات تجاری بین بندر کاسپین و سالیانکا که مالکیت آن با کشتیرانی دریای خزر بوده و ایجاد ترمینال کانتینری از مهم ترین برنامههای لازم به منظور توسعه همه جانبه در حوزه تجارت است.
لازم به توضیح است انعقاد تفاهم نامه همکاری مشترک، ایجاد ساختمان اداری کشتیرانی دریای خزر در پسکرانه بندر کاسپین و افزایش تعداد کانتینرهای یخچال دار به منظور صادرات محصولات کشاورزی از دیگر مباحث مطرح شده در این نشست بود.