۰۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۳
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر:

۳ لاک‌پشت پلاک‌گذاری شده به پارک ملی دریایی نایبند استان بوشهر بازگشتند

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: در فصل بهار امسال سه لاک‌پشت که در سال‌های گذشته پلاک‌گذاری شده بودند به سواحل پارک ملی دریایی نایبند بازگشتند.
کد خبر: ۸۹۹۲۵
۳ لاک‌پشت پلاک‌گذاری شده به پارک ملی دریایی نایبند استان بوشهر بازگشتند
 
فرهاد قلی‌نژاد در گفتگو با خبرنگار مانا در بوشهر با بیان اینکه پارک ملی دریایی نایبند بزرگترین پارک دریایی کشور است اظهار داشت: این پارک زیستگاه انواع آبزیان از جمله لاک‌پشت دریایی و رویشگاه پهناورترین جنگل حرا در استان بوشهر است که در محدوده خور‌ها و تالاب‌های بساتین و نایبند وجود دارند.

وی حفاظت از پارک ملی دریایی نای‌بند را به عنوان یکی از مناطق حفاظت شده سازمان محیط زیست کشور مورد تاکید قرار داد و بیان کرد: یکی از مهم‌ترین اقدام‌هایی که در پارک ملی دریایی نای‌بند در سال‌های اخیر در دست اجرا است، پروژه حفاظت و پایش لاک پشت‌های دریایی است که برای تخم‌گذاری از اسفندماه تا خرداد ماه به سواحل نای‌بند مراجعه و صحنه‌های بسیار زیبایی از زادآوری لاک پشت‌های در خطر انقراض را خلق می‌کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر افزود: در این زمینه هر ساله برنامه‌های حفاظتی اجرا و آماربرداری از لاک‎‌پشت‌های دریایی را به طور سالانه انجام می‎‌گیرد که آمار‌ها نشان دهنده مطلوبیت زیستگاه است.

قلی‌نژاد با اشاره به پلاک‌گذاری لاک‌پشت‌ها خاطر نشان کرد: طرح حمایت و حفاظت از لاک‌پشت‌های دریایی پارک ملی نایبند در هفت سال اخیر به اجرا در آمده است و بر اساس این طرح، سالانه تعدادی از لاکپشت‌های دریایی منقار عقابی پلاک‌گذاری می‌شوند که این روند ادامه دارد.

وی بیان کرد: پلاک‌گذاری یکی از روش‌های مرسوم در پایش زیستمندان برای پی‌بردن به مسیر‌های مهاجرت، رشد، بقا و ره‌گیری آن‌ها است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر با بیان اینکه هر ساله تخم‌گذاری لاک‌پشت‌ها از اواخر زمستان آغاز می‌شود و تا پایان بهار ادامه دارد گفت: علاوه بر زیست‌سنجی لاک‌پشت‌ها (بیومتری)، جابه‌جایی لانه‌ها برای افزایش بقای آن‌ها در مقابل عوامل طبیعی و انسانی انجام می‌گیرد.

قلی‌نژاد از بازگشت لاک‌پشت‌های پلاک‌گذاری شده خبر داد و افزود: سه لاک‌پشت که سال‌های ۹۶ و ۹۷ در نایبند پلاک‌گذاری شده بودند به این منطقه حفاظت شده بازگشتند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار