به گزارش مانا، حسین عباس نژاد درباره تعیین تکلیف خط دریایی باری بین ایران و هند با توجه به نامه روز چهارم اردیبهشت فرمانده قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا به وزیر راه و شهرسازی، مبنی بر ممنوعیت هرگونه تردد مستقیم یا غیر مستقیم مسافر و کالا با هند به علت شیوع شدید کرونا در این کشور، توضیح داد: در بحث کشتیرانی، ما خط مسافری به هند نداریم و فقط خطوط باری تجاری است که نمیتوان آنها را قطع کرد به هر حال این خطوط جهت تأمین کالای اساسی و کالای ترانزیتی عمل میکنند.
مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی تأکید کرد: ما معمولاً تا سر حد امکان وارد بحث توقف خطوط کشتیرانی تجاری نمیشویم به هر حال بندر چابهار ما در دست هندیها است و بخشی از بار افغانستان و بارهای خودمان از این طریق وارد کشور میشود.
عباسنژاد گفت: پیش از این و در اوایل شروع کرونا که شرایط بسیار سنگین بود و هنوز در خصوص پروتکلها اطلاعات ما کامل نبود، موضوع توقف کشتی ها و خطوط مطرح شد تا پروتکلها را تنظیم کنیم اما امروز تلاش میشود کنترلهای ویژه در پیاده و سوار شدن پرسنل کشتی، نماینده، بازرسان و همکاران ما به خوبی اجرا شوند.
وی افزود: اما با این حال به همه بنادر اعلام کردیم که مباحث قرنطینه به صورت جدی رعایت شود، همچنین انجام تست کرونا و چکها به دقت اجرا میشود تا مطمئن باشیم کرو کشتی به کرونا مبتلا نیستند، همچنین از نظر چک کردن بار کشتیها هم تلاش میشود بار از نظر آلودگی به بیماری مشکلی نداشته باشد.
مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: مواردی که در حوزه رعایت پروتکل ها ذکر شد، پیش از این در کنار اسکله انجام میشد، اما از چندی پیش این چکها بدین طریق صورت میگیرد که وقتی کشتی وارد لنگرگاه شد و قبل از ورود به اسکله، گروه مربوط به چکها و قرنطینه و غیره به سمت کشتی میروند و پس از سوار شدن، کنترلهای لازم را انجام میدهند و زمانی که مشخص شد کشتی از نظر پروتکلها مطمئن است، آن زمان راهنما سوار آن کشتی میشود و کشتی را به بندر میآورند.
ساعاتی قبل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران از عدم توقف تبادلات تجاری کالا با کشور هندوستان خبرد داد.