به گزارش مانا به نقل از مهر، فرهاد منتصر کوهساری درباره موجودی کالاهای اساسی در انبارهای بنادر گفت: در حال حاضر چهار میلیون و ۱۴۰ هزار تن در بنادر شمالی و جنوبی کشور داریم.
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی تصریح کرد: مجموع کالاهای اساسی وارد شده به کشور (اعم از موجودی انبارهای بنادر یا آماده تخلیه از کشتیها) به پنج میلیون و ۲۵۳ هزار تن میرسد.
وی با بیان اینکه روند پُر و تخلیه شدن انبارهای بنادر مستمراً اتفاق میافتد؛ اکثر کالاهای اساسی جایگزین شده است. بنابراین اینکه فکر کنیم موجودی انبارهای بندری ناگهان به صفر یا حتی به نصف موجودی فعلی کاهش یابد، برداشت اشتباهی است.
منتصر کوهساری افزود: صاحبان کالا وقتی کالاهای خود را وارد میکنند، از زمان ورود به بند تا زمان ترخیص کالا، فرآیندی طی میشود، کمی طول میکشد که این ماندگاری کالا در انبارها، طبیعی است. البته اینکه میزان موجودی انبارهای بنادر رشد داشته، صحت دارد که به شرایط کرونایی برمیگردد؛ همچنین تعطیلاتی که داشتیم، در رشد موجودی کالاهای بندری بی تأثیر نیست.
وی یادآور شد: قطعاً روند کاهش اتفاق میافتد و به زودی به متوسط موجودی ۳.۷ تا ۳.۸ میلیون تن در انبارهای بندری برمیگردیم.
عضو هیئت عامل سازمان بنادر و دریانوردی درباره موجودی کلی انبارهای بنادر اعم از کالاهای اساسی و سایر کالاهای وارداتی گفت: موجودی کالاهای انبارهای این سازمان هفت میلیون و ۲۵۰ هزار تن است که حدود سه میلیون و ۱۱۰ هزار تن آن، سایر کالاها غیر از کالاهای اساسی است.
وی درباره آخرین وضعیت کالاهای رسوبی در انبارهای بنادر بیان داشت: سازمان بنادر و دریانوردی، لیست کالاهایی که از زمان تحویل آن به انبار، بیش از سه ماه میگذرد، به گمرک و سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی معرفی میکنیم؛ در بعضی موارد، گمرک این لیست را اصلاح میکند.
منتصر کوهساری گفت: به طوری کلی ۱۷ هزار TEU کالای کانتینری کالای رسوبی به گمرک و تملیکی اعلام کردهایم؛ ۷۰۰ هزار تن هم کالای متروکه فله (غیر کانتینری) است که در بنادر وجود دارند؛ اما ممکن است گمرک درصدی از این مقدار را کم کند.
وی تأکید کرد: البته فرآیند مزایده گذاری و فروش کالاهای متروکه از سوی سازمان تملیکی به کندی انجام میشود که باید سرعت بیشتری به آن بدهند قرار است هفته آینده جلسهای میان مدیران عامل سازمانهای «بنادر و دریانوردی» و «جمع آوری و فروش اموال تملیکی» و رئیس کل گمرک ایران برگزار شود تا بتوانیم این فرآیند را سرعت بدهیم.
معاون سازمان بنادر در پاسخ به این پرسش که چرا علیرغم رسوب بعضاً چند ساله برخی کالاها در انبارهای بنادر، این کالاها به عنوان متروکه معرفی نمیشوند؟ بیان کرد: ممکن است کالایی بیش از سه ماه در انبارها مانده باشد اما صاحب کالا با مراجعه به گمرک، تاریخ ورود کالای خود را به روز رسانی میکند حتی کالاهای کانتینری با عمر ماندگاری بالا هم داریم؛ سازمان بنادر لیست آنها را به گمرک اعلام میکند اما با مراجعه صاحب کالا به گمرک و به روز رسانی تاریخ ورود کالا به انبار، این کالاها را از لیست متروکه بودن خارج میکند.
وی درباره تأثیر کأن لم یکن شدن مصوبه ستاد تنظیم بازار که مجوز ماندگاری بیش از یک ماهه کالاهای اساسی در انبارهای بندری را داده بود، در کاهش حجم کالاهای موجود در انبارها گفت: هزینه انبارداری از کل هزینه واردات یک تن کالا، ۶ تا ۷ درصدی است؛ درست است که در برخی موارد، تعرفههای بندری یا انبارداری را بزرگ جلوه میدهند، اما در کل فرآیند واردات و فروش کالا، نقش هزینههای بندری در قیمت تمام شده کالا، ناچیز است.
منتصر کوهساری خاطرنشان کرد: به نفع واردکننده کالاست که کالا را در انبارهای بنادر نگهداری کند چون هزینه حمل و نقل مجدد نمیدهد؛ اگر آتش سوزی یا خطری برای کالا پیش بیاید، هزینهای پرداخت نمیکند؛ بعد هم از همان انبار کالا را به فروش میرساند و درنتیجه هزینههای جابهجایی و حمل و نقل، به عهده خریدار جدید است.