به گزارش مانا، محمد راستاد با اشاره به اینکه بر اساس بررسیهای صورت گرفته از سوی سازمان بنادر، کشور تا افق ۱۴۲۴ حداقل به دو برابر ظرفیت فعلی برای بنادر تجاری خود نیازمند است، بیان کرد: بنابراین، باید از حدود ۳۰۰ میلیون تن به بیش از ۶۰۰ میلیون تن ظرفیت در بنادر تجاری خود دست یابیم.
وی با اشاره به اینکه بنادر تجاری؛ به عنوان زیرساخت مهم توسعه و مراکز ایجاد اشتغال، ارزش افزوده و درآمد فعالیت می کنند، خاطرنشان کرد: سازمان بنادر و دریانوردی باید بتواند با ایجاد و توسعه بنادر تجاری در سواحل مکران یک گام اساسی و راهبردی برای رسیدن به اهداف تببین شده بردارد.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: با توجه به تجارب گذشته در توسعه بندر چابهار، یکی از حوزههای کلیدی که می تواند کشور را به رونق اقتصادی در طول سواحل مکران برساند، ایجاد و افزایش ظرفیت بنادر تجاری در طول این سواحل است.
راستاد با اشاره به اینکه تمرکز سازمان بنادر و دریانوردی در توسعه سواحل مکران، بر بنادر تجاری است، گفت: هم اکنون بنادر کوچک متعددی در طول سواحل مکران از استان هرمزگان تا سیستان و بلوچستان وجود دارد که کاربری تجاری دارند و باید این بنادر از نظر زیربنایی، روبنایی و تجهیزاتی به گونهای مدنظر قرار گیرند که بتوانند ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی را در طول این نوار ساحلی مهم، تضمین کنند.
گفتنی است در راستای افزایش ظرفیت بنادر تجاری کشور، به ویژه در سواحل مکران، یکی از برنامههای سازمان بنادر و دریانوردی ایجاد یک بندر بزرگ تجاری در محدوده کوه مبارک شهرستان جاسک است که طبق برنامه ریزیهای صورت گرفته قرار است این بندر در سه فاز و با ظرفیتی بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون تنی ایجاد و به بزرگترین بندر تجاری کشور تبدیل شود؛ بندری که قابلیت پهلودهی کشتیهای اقیانوس پیما در طول سواحل مکران را دارد و بعد از سال ۱۴۱۱ بهره برداری از آن آغاز می شود.