به گزارش مانا، محمد راستاد در برنامه تلویزیونی درباره کشتی های تحت پرچم جمهوری اسلامی ایران، اظهار داشت: ناوگان تحت پرچم و مالکیت شرکتهای ایرانی، از نظر نوع و کاربری متنوع هستند همچنین از نظر اندازه و ظرفیت نیز تنوع قابل توجهی در ناوگان کشتیرانی وجود دارد.
وی ادامه داد: تعداد قابل توجهی ناوگان منطقهای داریم که عمدتاً در آبهای خلیج فارس و دریای عمان تردد دارند که برای صادرات، واردات و کاپوتاژ (جابهجایی کالا بین بنادر و جزایر داخلی) استفاده می شوند، عمده ناوگان تحت مالکیت اشخاص و شرکتهای ایرانی این ناوگان هستند.
راستاد بیان کرد: در حال حاضر شش هزار فروند لنج سنتی ثبت شده داریم که چهار هزار فروند آن فعال است.
وی درباره کشتی های اقیانوس پیما بیان کرد: تعداد ۳۰۰ فروند انواع شناور اقیانوس پیما تحت مالکیت و پرچم جمهوری اسلامی ایران است که در آبهای بین المللی و یا به صورت اقیانوس پیما تردد دارند.
معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: این ناوگان از نظر تناژ بالاترین سهم را به خود اختصاص میدهد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: در مجموع از نظر ظرفیت ناوگان تحت مالکیت شرکتهای ایرانی، جمهوری اسلامی ایران همواره به عنوان ۲۰ کشور اول دنیا مطرح است.
پرداخت تسهیلات برای تأمین شناور/ وام به سازنده ها پرداخت می شود
وی درباره پرداخت تسهیلات برای ساخت شناور اظهار کرد: سازمان بنادر تسهیلات را به خریداران شناورهای مسافری پرداخت می کند، از محل وجوه اداره شده سازمان بنادر و دریانوردی این تسهیلات پرداخت می شود.
راستاد اظهار کرد: در پرداخت تسهیلات به شناورها، این طرح ها مطرح و به کمیته بررسی ارسال می شود و با همکاری بانک های عامل در این زمینه تسهیلات به سازندگان داخلی پرداخت می شود.
وی با بیان اینکه تسهیلات این شناورها به سازندگان پرداخت می شود، افزود: این تسهیلات به نفع خریداران است اما تسهیلات به حساب سازندگان واریز می شود تا این مبالغ در مسیر ساخت شناورها صرف شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: با توجه به محدودیت در منابع ناوگان منطقه ای، ناوگان گردشگری و مسافری دریایی در اولویت برای پرداخت این تسهیلات هستند.
بهره برداری از 223 فروند شناور ساخته شده
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در این باره توضیح داد: در مجموع 272 قرارداد ساخت انواع شناورها منعقد شده است که 223 فروند به بهره برداری رسیده و 49 فروند هم در حال ساخت است.
راستاد تاکید کرد: تاکنون بالغ بر 500 میلیارد تومان تسهیلات برای ساخت انواع شناورها پرداخت شده و به تناسب نوع قرارداد بخشی از سود تسیهلات به صورت یارانه ای توسط سازمان بنادر و دریا نوردی پرداخت می شود.
وی افزود: بازپرداخت پس از دوره ساخت شناور آغاز می شود و اقساط تسهیلات هم به صورت مساوی پرداخت می شود و بخشی از سود تسهیلات هم از طریق سازمان بنادر و دریانوردی پرداخت می شود و اولویت آنها هم برای شناورهای مسافری و گردشگری است.