۱۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۱

تداوم تلفات قو‌های تالاب‌های فریدونکار و سرخرود

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان محمودآباد از تدوام تلفات قو‌های تالاب‌های فریدونکار و سرخرود در پی انتشار آنفولانزای فوق حاد پرندگان در تالاب‌های سرخرود و فریدونکار خبر داد.
کد خبر: ۸۸۷۶۶
تداوم تلفات قو‌های تالاب‌های فریدونکار و سرخرود
 
علی محمد دعا‌گو در گفتگو با خبرنگار مانا با اشاره به اینکه نخستین تلفات قو‌های تالاب سرخرود از نیمه آذر ماه مشاهده شده است، بیان داشت: با وجود گذشت بیش از یک ماه از شیوع آنفولانزای فوق حاد پرندگان در منطقه تلفات قو‌های مهاجر به تالاب سرخرود همچنان تداوم دارد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان محمودآباد، خاطرنشان ساخت: به طور متوسط روزانه دو یا سه بال قوی فریاد‌کِش مهاجر در تالاب سرخرود تلف می‌شوند.

وی ادامه داد: لاشه قو‌ها جهت انجام نمونه گیری و آزمایش، روزانه به دامپزشکی استان ارسال می‌شود.

این مقام مسئول در محیط زیست شهرستان محمود آباد اذعان داشت: یکی از مهمترین اقدامات در راستای جلوگیری از شیوع بیماری به اطراف تالاب‌های سرخرود و فریدونکار، جلوگیری از پرواز قو‌ها برای پیدا کردن غذا به سایر نقاط است.

دعا گو اذعان داشت: به همین منظور در صدد هستیم تا اقدامات پیشگیرانه در راستای جلوگیری از شیوع این بیماری در میان سایر قو‌ها را انجام دهیم که در این در راستا لازم است از خروج آن‌ها از تالاب سرخرود جلوگیری کنیم.

به گفته وی، این امر با تامین امنیت و غذای مورد نیاز برای آن‌ها تا حد زیادی قابل انجام است تا به این ترتیب از ورود قو‌های فریاد‌کِش به سایر تالاب‌های استان جلوگیری شود و شیوع بیماری کمتر شود.

وی در ادامه بیان داشت: به همین منظور با همکاری مشترک دامپزشکی استان تا کنون هشت تُن ذرت بین قو‌های تالاب توزیع شده است که این امر تاثیر بسیار خوبی در کاهش انتشار ویروس به سایر مناطق داشته است.

دعاگو یادآور شد: امسال چهار هزار و ۵۰۰ بال قوی فریادکش وارد تالاب سرخرود شده اند و این در حالی است که سال گذشته تنها ۶۰۰ بال قو وارد تالاب شده بودند.

وی در خصوص بازدید گردشگران از قو‌های تالاب گفت: هم اکنون گردشگران برای بازدید از قو‌ها وارد تالاب می‌شوند، اما با قو‌ها فاصله ۳۰ تا ۴۰ متری وجود دارد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان محمود آباد با اشاره به احتمال سرایت آنفولانزای فوق حاد پرندگان از طریق بازدید گردشگران بیان داشت: جلوگیری از حضور گردشگران در تالاب به عهده محیط زیست نیست و ارگان‌های مربوطه باید نسبت به آن اقدام کنند.

به گفته وی، بر اساس نظر کارشناسان دامپزشکی، بازدیدکنندگان ورودی به تالاب باید روکش پلاستیکی روی کفش‌هایشان بپوشند تا از ورود هر گونه ویروس به سایر مناطق جلوگیری شود.

گفتنی است؛ سه گونه از انواع قو‌ها به تالاب‌های استان مازندران مهاجرت و زمستان گذرانی می‌کنند که تالاب قو‌های سرخرود، زیستگاه اصلی قو‌های فریادکش و تعدادی قوی کوچک بوده که همه ساله از اواسط آبان ماه لغایت اواسط بهمن ماه،  مهمان تالاب بین المللی فریدونکنار و سرخرود هستند.

جمعیت و زمان مهاجرت قو‌ها نیز با توجه به  شرایط آب و هوایی متغیر بوده به گونه‌ای که در شرایط سرد آب و هوایی، زمان مهاجرت قو‌ها زودتر از معمول خواهد بود و تعداد آن‌ها نیز  به بیش از ۵۰۰۰ قطعه می‌رسد.

قو‌ها پرنده‌هایی حساس به بیماری ویروسی آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان بوده و زودتر از سایر گونه‌های وحشی علائم این بیماری را بروز می‌دهند.

همچنین یادآور می‌شود، دامگاه‌های سرخرود، خود بخشی از مجموعه تالاب بین‌المللی فریدونکنار به شمار می‌آیند. سه دامگاه در حوزه سرخرود وجود دارد که شامل سرخرود غربی، سرخرود مرکزی و سرخرود شرقی است. حدفاصل سرخرود شرقی و دامگاه ازباران اراضی زراعی غرقابی وجود دارد که به تالاب قو‌ها مشهور است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار