۰۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۵

پیش‌بینی افزایش خاویار پرورشی در سال ۹۹/ استقبال چشمگیر بازار داخلی از خاویار پرورشی

معاون آبزی پروری سازمان شیلات ایران از پیش بینی افزایش حداقل ۲۰ درصدی تولید خاویار پرورشی در سال ۹۹ خبر داد.
کد خبر: ۸۸۶۵۳
پیش‌بینی افزایش خاویار پرورشی در سال ۹۹/ استقبال چشمگیر بازار داخلی از خاویار پرورشی
 
حسینعلی عبدالحی در گفتگو با خبرنگار مانا در خصوص وضعیت پرورش ماهیان خاویاری در کشور اظهار داشت: هم اکنون ۱۴۰ مزرعه پرورش ماهیان خاویاری در  ۲۰ استان کشور فعالیت دارند که بخش اعظم آن‌ها در  استان‌های گیلان و مازندران واقع شده‌اند.

معاون آبزی‌پروری سازمان شیلات ایران ادامه داد: این تعداد مزرعه در حالی است که سال ۹۲ تنها ۳۰ مزرعه پرورش ماهیان خاویاری در کشور فعالیت داشتند.

سال گذشته ۱۲۰ مزرعه تولید خاویار داشتند، اما امسال ۲۰ مزرعه دیگر نیز به تولید خاویار خواهند رسید و به این ترتیب شاهد افزایش تولید خاویار و گوشت ماهیان خاویاری در کشور خواهیم بود.

وی از پیش بینی افزایش حداقل ۲۰ درصدی تولید خاویار پرورشی در سال ۹۹ خبر داد و گفت: احتمال دارد این رقم پیش‌بینی افزایش بیشتری نیز داشته باشد چرا‌که امسال تعداد زیادی از مزارع پرورشی دوره ۱۰ ساله خود را به پایان رسانده و به تولید خاویار خواهند رسید.

به گفتۀ این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران در سال گذشته در مجموع دو هزار و ۵۳۰ تُن گوشت ماهی خاویاری و ۱۰ تُن خاویار تولید شد.

وی خاطرنشان ساخت: از مجموع ۱۰ تُن خاویار تولید شده، بیش از دو تُن خاویار به کشور‌های هدف صادر شد که در نوع خود از نظر میزان صادرات خاویار پرورشی رقم قابل توجهی است.

عبدالحی با اشاره به استقبال قابل توجه بازار داخلی از خاویار پرورشی یادآور شد: مابقی خاویار پرورشی تولید شده در سال ۹۸ در بازار داخلی سراسر کشور توزیع شده است.

به گفته معاون آبزی پروری سازمان شیلات ایران، صادرات گوشت ماهیان خاویاری و خاویار سهم خوبی را در میان صادرات سایر آبزیان کشور به خود اختصاص داده است که امید می‌رود هر ساله شاهد افزایش چشمگیر‌تر در این بخش تولید باشیم.

این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران تاکید کرد: گونۀ فیل ماهی به دلیل پرطرفدار بودن آن در بخش صادرات، در میان سایر گونه‌های خاویاری در مراکز پرورشی بیشترین میزان تولید را به خود اختصاص داده است و تمرکز بیشتری بر تولید این گونه ماهی خاویاری در مراکز پرورشی وجود دارد.

وی به افزایش تقاضا جهت سرمایه گذاری در ایجاد مزارع پرورش ماهیان خاویاری اشاره کرد و گفت: با توجه به افزایش نرخ دلار و به دنبال آن افزایش چشمگیر نرخ خاویار، تمایل سرمایه گذاران بخش خصوصی برای تولید هر چه بیشتر خاویار با ایجاد مزارع بیشتر پرورش ماهیان خاویاری افزایش یافته است.

معاون آبزی پروری سازمان شیلات ایران همچنین به همکاری بنیاد مستضعفان از طریق اعطای تسهیلات بانکی از طریق بانک سینا  با ادارات شیلات استان‌های گیلان، مازندران و گلستان برای ایجاد حداقل ۵۰ تا ۶۰ مزرعه پرورش ماهیان خاویاری اشاره کرد.

به گفته عبدالحی، سرمایه گذاران بخش خصوصی که قصد ورود به بخش تولید ماهیان خاویاری را داشته باشند می‌توانند به راحتی از تسهیلات بانکی ارائه شده توسط سازمان شیلات ایران در خصوص راه اندازی مزارع پرورشی بهره‌مند شوند.

وی با اشاره به اینکه به زودی شاهد راه‌اندازی مراکز تکثیر ماهیان خاویاری توسط بخش خصوصی نیز خواهیم بود، اظهار داشت: هم اکنون بچه ماهی خاویاری در مراکز تکثیر وابسته به سازمان شیلات ایران تولید و در بین مراکز پرورش ماهی توزیع می‌شود.

معاون آبزی پروری سازمان شیلات ایران تاکید کرد: بر اساس برنامه ششم توسعه قرار است سالانه ۱۰ هزار تُن گوشت و ۱۰۰ تُن خاویار در کشور تولید شود که امید می‌رود در آیندۀ نزدیک شاهد تحقق این مهم در برنامه ششم توسعه کشورمان و به دنبال آن رونق صنعت آبزی پروری باشیم.
ارسال نظرات
آخرین اخبار