۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۰

توقف اجرای پروژه گردشگری آشوراده از سوی دستگاه قضایی

مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌ها در سازمان حفاظت محیط زیست، گفت: راه اندازی اکوتوریسم در جزیره آشوراده مطابق با رعایت موازین زیست محیطی اعلام شده از سوی سازمان محیط زیست، نیازمند ایجاد زیرساخت‌های لازم است که باید توسط سرمایه گذار بخش خصوصی در این جزیره ایجاد شود.
کد خبر: ۸۷۹۲۰
توقف اجرای پروژه گردشگری آشوراده از سوی دستگاه قضایی
 
مسعود باقر‌زاده‌کریمی در گفتگو با خبرنگار مانا در خصوص وضعیت اجرای پروژه‌های مرتبط با گردشگری در جزیره آشوراده اظهار داشت: با توجه به ثبت تالاب میانکاله در کنوانسیون بین المللی رامسر، سازمان حفاظت محیط زیست طی ۲۰ ساله گذشته همواره سیاست حفاظت از تالاب بین‌المللی میانکاله و در کنار آن جزیرۀ آشوراده که بخشی از این تالاب محسوب می‌شود را اعمال کرده است.

مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌ها در سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه کنوانسیون بین‌المللی رامسر دو هدف را دنبال می‌کند، بیان داشت: یکی از این اهداف حفاظت محیط زیست و دیگری بهره برداری خردمندانه از تالاب است.

وی اذعان داشت: بنابراین بهره‌برداری در زمینۀ توریسم نیز مانعی برای حفاظت از محیط زیست جزیره آشوراده محسوب نمی‌شود و می‌توان با حمایت جامعه محلی نسبت به بهره داری خردمندانه مطابق با ضوابط کنوانسیون بین‌المللی رامسر در جزیرۀ آشوراده اقدام کرد.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه گفته‌های خود بیان داشت: به طور قطع بهره‌برداری در زمینۀ گردشگری در جزیرۀ آشوراده باید در راستای حفاظت از محیط زیست این جزیره و تالاب میانکاله باشد.

باقرزاده کریمی با اشاره به اینکه یکی از مهمترین بهره‌برداری‌ها در راستای حفاظت از تالاب میانکاله، اکوتوریسم است، اظهار کرد: سازمان محیط زیست مخالف توریسم نیست بلکه فعالیت‌های گردشگری در جزیره باید کارکرد‌های تالاب را مختل نکند.

به گفتۀ این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست، در گذشته طرح ارائه شده از سوی سرمایه‌گذار بخش خصوصی شامل ساخت و ساز‌هایی نظیر ایجاد هتل و بازارچه بوده که سازمان حفاظت محیط زیست با این طرح مخالفت کرده است.

مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌ها در سازمان حفاظت محیط زیست، همچنین تاکید کرد: ساخت سازه‌های سبک چوبی، ایجاد مسیر پیاده روی، برگزاری تور‌های یک‌روزه با ظرفیت بین ۵۰ تا ۱۰۰ نفر در روز و عدم توقف شبانه در جزیره از جمله اصولی است که سازمان محیط زیست بر اجرای آن در طرح اکوتوریسم جزیرۀ آشوراده تاکید دارد.

وی با تأکید بر ضرورت ایجاد گردشگری سبز و حفاظت از محیط زیست منطقه میانکاله بیان داشت: هتل و مکان‌های مناسب برای اقامت گردشگران و نیز بازارچه صنایع دستی می‌تواند در بندر ترکمن به عنوان نزدیک‌ترین مکان به جزیره آشوراده ایجاد شود.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست، خاطرنشان ساخت: بر اساس مطالعات صورت گرفته توسط کارشناسان طی ۱۲ سال گذشته، منطقۀ تفرج گسترده‌ای در جزیره آشوراده از سوی سازمان حفاظت محیط زیست مشخص شده است.

مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌ها در سازمان حفاظت محیط زیست، تصریح کرد: راه اندازی اکوتوریسم در جزیره آشوراده مطابق با رعایت موازین زیست محیطی اعلام شده از سوی سازمان محیط زیست، نیازمند ایجاد زیرساخت‌های لازم است که باید توسط سرمایه گذار بخش خصوصی در این جزیره ایجاد شود.

وی یادآور شد: هم اکنون با توجه به شکایت صورت گرفته علیه سازمان محیط زیست در خصوص اجرای پروژه گردشگری در جزیرۀ آشوراده، اجرای پروژۀ گردشگری در جزیره آشوراده فعلاً متوقف شده است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار