به گزارش مانا، علیرضا محمدی کرجی ران با اشاره به تدوین برنامههای نظامند جهت انجام تعمیرات ادواری با هدف پیشگیری و جلوگیری از آسیب به خطوط ریلی بندر شهید رجایی اظهار داشت: تعمیرات و نوسازی سازه ای و ملحقات ریل و سوزن در این بندر به شکل مداوم و بر اساس یک برنامه زمان بندی در حال انجام است .
مدیر کل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: در خطوط ۴و ۵ ریلی بخش نوسازی، اجرای اسلبهای درجا و اجرای تراورس های مشبک دی بلوک، اجرای کانال های جمع آوری آبهای سطحی در محل سوزنها، اجرای استاپرها، رنگ آمیزی و اجرای زینک ریچ تمام ریل و سوزنهای جهت جلوگیری از پوسیدگی به انجام رسیده است
محمدی کرجی ران با بیان اینکه مبلغی بالغ بر۳۴۰ میلیارد ریال برای باز سازی و نوسازی خطوط ۴و۵ ریلی بندر شهید رجایی هزینه شده است مدت زمان اجرای این پروژه را ۲۰ ماه اعلام کرد و افزود: در زمان اجرای پروژه ۴۰ نفر و پس از بهره برداری ۱۵ نفر مشغول خواهند شد .
وی ادامه داد : خط ۴ در حال طی نمودن مراحل پایانی است و هفته دولت سال جاری به بهره برداری می رسد و خط ۵ نیز از پیشرفت ۹۴ درصدی برخوردار است .
مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی با بیان اینکه به دلیل همجواری این خط با انبار های ۱۰ الی۱۳ بندرکه محل ذخیره سازی و نگهداری کالاهای اساسی است روند ترخیص کالاها شتاب بیشتری خواهد گرفت اظهار داشت : وسعت مناسب خطوط ، اتصال به شبکه سراسری ریلی و قرار گرفتن در رهگذر شمال- جنوب که خود مسیری مطمئن برای ترانزیت دریایی- ریلی کالا به کشورهای همسایه است را می توان مهمترین مزایا ودستاوردهای حاصله از افتتاح این خطوط قلمداد کرد.
محمدی کرجی ران به نوآوری طراحی مهندسین داخلی در فرآیند اجرای این پروژه نیز اشاره ای داشت و گفت: انجام این پروژه با یک ابداع و نوآوری در طراحی همراه بود و آن اجرای خط اسلب ترک که در قسمت همسطح به جای ریل قاشقی از ریل E۱ ۶۰ استفاده شده و با این اقدام نوآورانه فقدان تامین تجهیزات متاثر از تحریم ها دراین بخش مرتفع شد.
شایان ذکر است؛ بندر شهید رجایی با برخورداری از ۵۸ کیلومتر خطوط ریلی داخلی ظرفیت جابهجایی سالانه بیش از ۲۰ میلیون تن انواع کالاهای وارداتی، صادراتی و ترانزیتی را دارا است.