۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۶

آغاز پروژۀ احیای محیط زیست خلیج گرگان و میانکاله

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست از آغاز طرح پنج ساله احیای خلیج گرگان و تالاب میانکاله بر اساس مصوبه ستاد ملی هماهنگی و مدیریت تالاب‌های کشور از طریق تخصیص اعتبارات کلان ملی خبر داد.
کد خبر: ۸۷۴۳۹
آغاز پروژۀ احیای محیط زیست خلیج گرگان و میانکاله
 
احمدرضا لاهیجان زاده در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: بر اساس مصوبه ستاد هماهنگی و مدیریت تالاب‌های کشور طرح احیای پنج ساله خلیج گرگان و تالاب بین المللی میانکاله آغاز شده است.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست، گفت: به این منظور اعتبارات قابل توجه و کلانی در ستاد ملی هماهنگی و مدیریت تالاب‌های کشور مصوب شده است که این اعتبارات طی پنج ساله آینده به تدریج از محل اعتبارات ملی دستگاه‌های مرتبط با خلیج گرگان و تالاب میانکاله به احیای این پروژه‌ها تخصیص خواهد یافت.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود با اجرای این طرح ظرف پنج سال آینده شاهد احیای محیط زیست خلیج گرگان و تالاب بین‌المللی میانکاله واقع در حاشیه جنوبی دریای خزر باشیم.

وی با اشاره به اینکه ایجاد شرایط مناسب برای ورود آب دریا به خلیج گرگان در راس پروژه مذکور قرار دارد، یادآور شد: این امر با مطالعات صورت گرفته و نیز با همکاری دانشگاه و دستگاه‌های مختلف از جمله مؤسسه علوم اقیانوس شناسی محقق خواهد شد.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه همچنین تامین آب مورد نیاز خلیج گرگان و تالاب میانکاله از طریق رودخانه‌های منتهی به تالاب‌های مذکور نیز در حال اجرایی شدن است، گفت: این امر از طریق لایروبی این رودخانه‌ها محقق می‌شود.

لاهیجان زاده با تاکید بر اینکه علاوه بر تامین آب، جلوگیری از ورود آلودگی به خلیج گرگان و تالاب میانکاله از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، اظهار داشت: در این راستا جلوگیری از ورود پساب‌های کشاورزی به داخل تالاب‌های مذکور بسیار مهم خواهد بود.

وی در ادامه گفته‌های خود به الزام سازمان شیلات نسبت به نصب سیستم‌های کنترل آلاینده‌های مزارع پرورش ماهی در دشت‌های اطراف تالاب به منظور کنترل آلودگی ناشی از این مزارع توسط ستاد ملی هماهنگی و مدیریت تالاب‌های کشور خبر داد.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست، یادآور شد: همچنین ساخت سیستم تصفیه فاضلاب در شهر‌ها و روستا‌های ساحلی استان گلستان و مازندران در دستور کار قرار گرفته است به طوری که ظرف پنج سال آینده شاهد ساخت تصفیه خانه در شهر‌های ساحلی واقع در تالاب میانکاله و خلیج گرگان خواهیم بود.

به گفته وی، بدون شک نابودی  تعداد زیادی از پرندگان مهاجر در تالاب میانکله طی سال گذشته به دلیل آلودگی آب بوده که امیدواریم با اقدامات در حال انجام و افزایش کیفی و کمی آب تالاب شاهد چنین اتفاقات تلخ محیط زیستی نباشیم.
ارسال نظرات
آخرین اخبار