به گزارش مانا، سید جلیل جلالیفر با اشاره به توسعه روابط با کشورهای همسایه با اولویت کشورهای عضو اوراسیا در دوران پساکرونا، اظهار داشت: عضویت موقت ایران در اتحادیه گمرکی اوراسیا که با تلاش فراوان بخش خصوصی و دولتی به سرانجام رسیده است، فرصتی است که باید ضمن تلاش و تسریع در عضویت دائم ایران در اوراسیا اقدامات لازم برای توسعه صادرات و مبادله تجاری با کشورهای عضو دنبال و عملیاتی شود.
وی افزود: با عنایت به اینکه هدف از عضویت در اوراسیا توسعه صادرات کشور است، بدون شک توسعه صادرات الزاماتی دارد که در صورت توسعه صادرات شاهد تحقق شعار سال (جهش تولید) خواهیم بود.
جلالی فر ادامه داد: توسعه زیرساختهای حمل و نقلی دریایی در دریای کاسپین شامل راه اندازی کشتی رو – رو، نوسازی ناوگان دریایی فرسوده، تامین کشتیهایی که بتواند کانتینرهای یخچالی را حمل کند، ساخت همزمان کشتیهای جدید توسط کارخانجات ایرانی و روسی با سرمایه گذاری کشتیرانی خزر و استفاده از اعتبارات لیزینگ در ایران و روسیه با هدفگذاری "افزایش ظرفیت حمل و نقلی در دریای کاسپین" ضروری است.
این عضو اتاق بازرگانی ایران و روسیه در ادامه گفت: با توجه به اینکه در سال به طور میانگین ۱۰۰ روز گیلان دارای هوای بارانی و وزش باد شدید است، امکان تخلیه و بارگیری کشتیها غیر ممکن میشود، به همین خاطر ایجاد اسکلههای سرپوشیده در بنادر انزلی – کاسپین، منطقه آزاد انزلی – بندر امیر آباد با هدف سرعت و افزایش تخلیه و بارگیری و کاهش هزینههای تحمیلی الزامی به نظر میرسد.
وی افزود: تخصیص و اعطای تسهیلات ارزی و یا ریالی صفر و یا کم بهره جهت واردات کانتینر یخچالی اجتنابناپذیر است؛ اگر قصد داریم، صادرات غیرنفتی ایران به اوراسیا را به سه میلیارد دلار افزایش دهیم، وجود حداقل ۶۰۰ دستگاه کانتینر یخچالی در دریای کاسپین لازم و اجتناب ناپذیر است.
جلالی فر تصریح کرد: در این راستا توجه دولت به بازسازی و نوسازی پایانه مرز زمینی آستارا با هدف افزایش ظرفیت خروج کامیون در هر شبانهروز به ۴۰۰ دستگاه و همچنین تسریع و اقدام جهادی جهت ساخت پایانه مرزی زمینی جدید در جوار مسیر ریلی آستارا - تقویت ظرفیت مرز زمینی بیله سوار اردبیل از اهمیت بسزایی برخوردار است.
این عضو اتاق بازرگانی ایران و روسیه با تأکید بر پیگیری عملیاتی شدن طرح جامع و نقشههای زیرساختی قرارداد BOT ساخت پایانه ریلی آستارا – آستارا و یا تجدید نظر در این قرارداد ادامه داد: پیگیری جهادی دولت در تسریع عملیات ساخت خط ریلی رشت به بندر کاسپین با هدف عملیاتی کردن اهداف توسعه ترانزیت و حمل و نقلی در مسیر کریدور شمال – جنوب و تسریع عملیات ساخت خط ریلی رشت به آستارا اهمیت دارد.
وی افزود: این موارد مهم است چون باتوجه به اینکه در کشورهای بازار هدف مثل کشورهای ترکیه، ارمنستان، مصر و چند کشور دیگر در گروه کالاهای دارای مزیت صادراتی کشورمان در این بازارها از رقبای اصلی هستند. همچنین به واسطه وجود باندهای دلال و واسطههای اضافی که موجب دامپینگ در بازار میشوند، سازماندهی شبکه مویرگی عمده فروشی و توزیع کالاهای ایرانی در روسیه بصورت پایلوت و کشورهای عضو اوراسیا و سایر کشورهای همسایه الزامی و اجتناب ناپذیر است؛ در این خصوص طرح علمیاتی آن تهیه و در صورت حمایت دولت در کوتاه ترین مدت زمانی قابل اجرا خواهد بود.
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه مطابق توافقنامه با اوراسیا، مذاکرات عضویت دائم ایران در اوراسیا به زودی آغاز خواهد شد توصیه میشود در جریان دیپلماسی اقتصادی با اوراسیا از وجود فعالان اقتصادی بخش خصوصی رسما بهره برده شود.
عضو اتاق مشترک ایران و روسیه با اشاره به اهمیت نقش رایزن بازرگانی درکشورهای هدف در این زمینه تصریح کرد: روسیه به عنوان بزرگترین بازار هدف در اوراسیا مطابق سند راهبردی توسعه زیرساخت بنادر دریای کاسپین، اختیارات استانهای جنوبی و حوزه قفقاز روسیه ( اختیارات استانداران استانهای آستراخان – داغستان و سایر استانهای جنوبی روسیه ) را برای ایجاد نهادهای اجتماعی و اقتصادی و برای عملیاتی کردن اهداف راهبردی این سند نیز افزایش داده است.
وی افزود: باتوجه به موقعیت ژئوپلیتیکی جمهوریاسلامی ایران، این کشور میتواند عامل اتصال و پیوندهای اقتصادی بین کشورها (۱۵ کشور همسایه با یکدیگر) در مبادلات تجاری شود؛ مطالعات ظرفیتها و فرصتهای بازارهای ۱۵ کشور همسایه از الزامات توسعه صادرات و ترانزیت است و در این راستا ضمن تبدیل شدن قلمرو ایران به عنوان هاب تجاری، به نوعی مدیریت صادرات منطقه را نیز میتواند برعهده داشته باشد.