به گزارش گروه بینالملل مانا، مؤسسه تحقیقاتی drewry در نخستین تحلیل خود از بازار کانتینری ۲۰۲۰ نوشت: در میان اختلالات زنجیرۀ عرضه، انقباض حجم تقاضا و بلاتکلیفی اقتصادی جهان ناشی از شیوع سریع ویروس کرونا، کاهش نیم درصد حجم جابهجایی کانتینر در بنادر جهان نخستین سناریویی است که پیشبینی میشود. در سناریوی بدتر، اُفت سه درصدی جابهجایی بندری کانتینر پیشبینی شده است. همچنین انتظار میرود بازار عرضه-تقاضا نوسان بسیار زیادی را تجربه کند و تمامی نرخهای کرایۀ حمل شش درصد سقوط پیدا کنند و ضرر عملیاتی به حدود چهار میلیارد دلار برسد.
این گزارش ادامه داد: اگرچه انتظار میرود رشد ظرفیت ناوگان کانتینری در ۲۰۲۰ تنها به ۱.۹ درصد برسد، (پایینترین رقم از سال ۲۰۱۶ تاکنون)، اما شیب نزولی تقاضا به بازار چارتری اجازۀ نمایش قوی را نخواهد داد. به عبارت دیگر هرچند نرخ رشد ظرفیت ناوگان پایین است، اما بازهم گوی سبقت را از نرخ رشد تقاضا در ۲۰۲۰ خواهد ربود. براساس دادههای منتشر شده، ۸.۲ درصد از کُل ظرفیت کشتیرانی در هفتۀ نخست ماه مارس بیکار و غیرفعال بوده است.
پیشبینی میشود فعالیت چارترینگ کشتیها با ظرفیت پنج هزار TEU و بالاتر، در طول ماههای باقیمانده ۲۰۲۰ اُفت پیدا کند. علاوه بر این برآورد میشود که تنها ۷۰ درصد از شناورهای جدید سفارش داده شده طبق برنامهریزی انجام شده، تحویل داده شوند.
آنچه مسلم است اینکه شیوع ویروس کرونا بزرگترین تهدید برای اقتصاد جهانی و بنابراین صنعت کشتیرانی کانتینری از زمان بحران مالی ۲۰۰۸ جهان تاکنون به شمار میآید. اما با این وجود به دلیل بلاتکلیفی در مورد کووید ۱۹، خیلی زود است که بگوییم این ویروس دقیقاً چه طور صنعت کشتیرانی کانتینری را تحت تأثیر قرار خواهد داد و بتوانیم ارزیابی کاملی در مقایسه با بازار کانتینری بسیارضعیف ۲۰۰۹، ارائه دهیم.