۰۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۰

بحران‌ خاورمیانه و تاثیر آن بر بیمه‌های دریایی

کد خبر: ۸۵۸۱۲
بحران‌ خاورمیانه و تاثیر آن بر بیمه‌های دریایی
 
به گزارش مانا، تنگه هرمز برای صنعت جهانی نفت بسیار مهم است و یک‌سوم گاز طبیعی و تقریبا یک‌پنجم از نفت مورد نیاز جهان از این تنگه عبور می‌کند. افزایش تنش بین ایران و آمریکا و به دنبال آن افزایش نااطمینانی در خلیج فارس و دریای عمان-به ویژه تنگه مهم هرمز- نگرانی‌ها برای حمل و نقل دریایی را تشدید کرده است. شرکت‌های تجاری ناچار خواهند بود تا کشتی‌های خود را از این تنگه عبور داده و ضمن پذیرفتن ریسک، افزایش هزینه‌های بیمه را نیز متقبل شوند و یا مسیر دورتری را برای حمل و نقل انتخاب کنند که این گزینه نیز افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل و بیمه را نیز در پی خواهد داشت.

بر همین اساس «جاناتان ماس»، رئیس دریانوردی و تجارت DWF، درباره تأثیر بحران خاورمیانه و سهم آن در بازار بیمه بر این باور است که تنش در این منطقه و خلیج فارس، بدون شک منجر به افزایش حق بیمه خطوط دریایی برای کشتی‌های تجاری و مسافربری در منطقه خواهد شد.

ماس گفت: «آخرین فصل آشفتگی در خاورمیانه بدون شک در خصوص بیمه‌گذاری و بیمه اتکایی در امور مربوط به بدنۀ کشتی، جنگ، دزدی دریایی، تروریسم، حمل بار و افزایش حق بیمه در ساخت‌وساز خواهد بود و در همین حال به بازبینی و مذاکره مجدد در مورد شرایط پوشش بیمه و معرفی و تأیید سیاست‌هایی که بازتاب‌کننده افزایش ریسک تجاری در منطقه باشد منجر خواهد شد. کارگزاران بیمه و بیمه مجدد (بیمه اتکایی) به دنبال آن هستند تا افزایش نرخ بیمه را تصحیح کنند.»

رئیس DWF ادامه داد: «با این وجود، تنش‌های اخیر باعث خواهد شد تا شرکت‌های بیمه و بیمه اتکایی قوانین حقوقی سخت‌گیرانه‌ای در سیاست‌های بیمه، به خصوص افزایش هزینه‌های بیمه خاص و عقب‌نشینی از تعهد به خرید اوراق بهادر (underwriting) را تحمیل و اعمال کنند.»

وی همچنین افزود که «نرخ بیمه در ماه‌های آتی به صورت تصاعدی افزایش خواهد داشت.»

به گفته ماس: «برای ممانعت از ورود به مناطق ریسکی، کشتی‌ها ناچارند یا مسیر طولانی‌تری را طی کرده و یا از تنگه هرمز عبور کنند. افزایش دستمزد خدمه کشتی به دلیل وجود تنش منطقه‌ای در تنگه هرمز (درصورت انتخاب عبور از این تنگه)، و یا افزایش مسیر حمل‌ونقل جهانی (درصورت انتخاب مسیر طولانی‌تر و عدم عبور تنگه هرمز) علاوه بر افزایش قیمت نهایی کالای مصرفی، تجارت را با مشکلات و موانع روبه‌رو خواهد کرد».

پس از سلسله حملات رخ داده در دوازدهم ماه می‌به چهار نفتکش تجاری در خلیج فارس و دریای عمان، کمیته جنگ مشترک- متشکل از نمایندگانی از شرکت لویدز و انجمن بین‌المللی متعهدان خرید اوراق بهادر (Lloyd’s and IUA company markets) - خلیج فارس را به لیست مناطق آبی خطرناک اضافه کرد. به بیمه‌شدگان نیز اعلام شده است که پیش از ورود کشتی‌ها به این منطقه، بایستی کارشناسان و متعهدان خرید اوراق بهادر را مطلع کرده و همچنین حق بیمه اضافی را محاسبه کنند.

ماس در این باره گفت: «کارگزاران بیمه به طور کامل درباره بیمه این مناطق عقب‌نشینی نکرده‌اند، اما هر کارگزار بیمه‌ای به تحولات ژئوپلیتیکی علاقه‌مند است. اگرچه سابق بر این، کارگزاران بیمه و خریداران اوراق بهادر قیمت‌ها را با توجه به فاکتور‌های ناپایدار ژئوپلیتکی تعیین و اعلام می‌کردند، اما سلسه حوادث رخ‌داده در سال گذشته توفان مناسبی را برای شرکت‌های بیمه در منطقه ایجاد کرد و حق بیمه را به طور متوسط در شش تا هفت ماه ۱۰ درصد افزایش داد. حتی اسکورت کشتی‌های تجاری انگلیسی در تنگه هرمز، توسط نیروی دریایی انگیس، نیز در بهبود شرایط تأثیری نداشت. تلاش‌های قبلی برای برگرداندن آرامش به منطقه نیز در کنترل نرخ بیمه بی‌حاصل بوده است.»

وی در نهایت افزود: دوره جدید ناآرامی در منطقه بدان معنی است که تصویری آشفته و غیرقابل پیش‌بینی در حال ترسیم است که این تصویر کارگزاران بیمه و بیمه‌شدگان را مجبور به انتخاب بین دو مسیر می‌کنند؛ خروج از خطوط بیمه و یا اتخاذ مدل‌های جدید قیمت‌گذاری که تأثیر منفی بر تجارت و حمل‌ونقل بین‌المللی و در نتیجه افزایش قیمت نهایی برای مصرف‌کننده را در پی خواهد داشت.

مترجم: مارال بیابان‌پیما

منبع: هلنیک شیپینگ نیوز

https://www.hellenicshippingnews.com
ارسال نظرات
آخرین اخبار