مدیرعامل سازمان بنادر اعلام کرد:
زیرساختها برای پذیرش کشتیهای هوشمند در بنادر ایران وجود دارد
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: پروژه هوشمند سازی بنادر، با تخصیص اعتبارات مناسب؛ بر اساس برنامه زمان بندی شده و با بهره گیری از مرکز هوشمند سازی در دانشگاه صنعتی شریف در حال انجام است.
به گزارش مانا، محمد راستاد با بیان اینکه سازمان بنادر و دریانوردی عزم جدی برای هوشمند سازی بنادر کشور را دارد، اظهارداشت: در طرح هوشمند سازی بنادر و بر اساس یک برنامه اجرایی مشخص و تعریف شده، بندر به واسطه بهره گیری از سامانه های هوشمند، به عنوان یک نقطه در زنجیره جهانی لجستیک قرار دارد و فراتر از پسکرانه خودش مد نظر قرار می گیرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تفاهم نامه همکاری سازمان بنادر با دانشگاه صنعتی شریف در خصوص اجرای پروژه هوشمند سازی در بنادر کشور، اظهار داشت: این پروژه به جدیت در حال انجام است و در این مسیر از نظرات همه صاحب نظران و اعضای جامعه دریایی و بندری کشور استقبال می کنیم.
راستاد با اشاره به خدمات دهی به کشتی های هوشمند در بنادر ، توضیح داد: سازمان بنادر و دریانوردی در حوزه های فنی با سازمان بین المللی دریانوردی( IMO) همکاری دارد و با توجه به جایگاه ایران در تدوین قوانین و مقررات و ارائه سند در نشست های آیمو، نقش این سازمان در فرآیند خدمات دهی به کشتی های هوشمند بسیار مهم و موثر است.
وی با بیان اینکه پیش بینی می شود تا سال ۲۰۲۵ شاهد تردد کشتی های هوشمند اقیانوس پیما در بنادر کشور باشیم، تاکید کرد: از حیث زیرساخت های ورود کشتی های هوشمند به بندر، اعم از اسکله و تجهیزات بندری، به تجهیزات متفاوتی نیاز نداریم، زیرساختها برای پذیرش کشتیهای هوشمند اقیانوس پیما در بنادر ایران وجود دارد.
به گفته مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، بنادر ایران برای ارائه خدمات تخلیه و بارگیری به کشتی های هوشمند در وهله اول باید بتواند با این کشتی ها ارتباط برقرار کند و به سامانه های این کشتی ها لینک شود.
راستاد درباره تأمین برق کشتی ها در بنادر برای جلوگیری از انتشار گاز های گلخانه ای، خاطرنشان کرد: طی سال های اخیر در برخی از بنادر کشور با سرمایه گذاری بخش خصوصی، نیروگاه تولید برق ایجاد شد که می توان برق مازاد در بنادر را به کشتی ها تخصیص داد.