۰۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۹

بررسی عملکرد بازار سهام در اولین هفته زمستان: سرد اما سبز

بررسی عملکرد بازار سهام در اولین هفته زمستان: سرد اما سبز
کد خبر: ۸۵۵۸۱
بازار سهام هفتۀ گذشته با بازدهی بیش از سه درصدی به کار خود پایان داد. هرچند روند معاملات هفتۀ گذشته بازار سهام با یک تردید مهم برای صعود یا نزول همراه بود، اما خریداران و جریان نقدینگی قدرتمند مجالی به فروشندگان ندادند. ایستادن در مقابل عرضه‌های پُرحجم، دورۀ اصلاح و استراحت قیمت سهام را کوتاه کرد.

در هفته‌ای که گذشت بازار سهام شاهد ثبت رکورد‌های جدیدی بود. شاخص کل بورس به عنوان نماگر اصلی بازار سهام در پنج روز کاری اولین هفته دی ماه اعداد جدیدی را در کارنامه عملکردی خود ثبت کرد. همچنین در هفتۀ گذشته شاهد ثبت رکورد جدیدی در ارزش معاملات خرد بودیم. به این ترتیب که در میانه هفته ارزش معاملات خُرد روزانه به بیش از ۴۸۰۰ میلیارد تومان رسید که بی سابقه بود.

آمار معاملات

در پایان معاملات هفتۀ گذشته شاخص کل با سه درصد افزایش به رقم ۳۶۱۰۸۸ واحد رسید.

این متغیر در  هفتۀ گذشته ۱۰۷۶۶ واحد افزایش نسبت به هفته ما قبل را تجربه کرد.

شاخص کل هم‌وزن هم با ۳۳۹۱ واحد افزایش، سه درصد رشد کرد.

در پنج روز کاری این هفته، ارزش کل معاملات اوراق بهادار به ۱۲  هزار و ۵۱۴ میلیارد تومان بالغ شد. در ضمن تعداد ۲۳ میلیارد و ۱۶۸ میلیون انواع اوراق بهادار مورد معامله قرار گرفت.

پیش بینی هفتۀ جاری

کارشناسان معتقدند بازار در هفتۀ جاری روز‌های بسیار خوبی را تجربه خواهد کرد. رشد قیمت جهانی نفت، چشم‌انداز مثبت از نرخ کامودیتی‌ها در بازار‌های جهانی در کنار افزایش نرخ دلار باعث شده تا روز‌های خوبی در انتظار بازار سهام باشد.

همچنین سرمایه‌گذاران و سهامداران طی هفته گذشته شاهد موج گزارش‌های آذر ماه شرکت‌ها بودند که در کدال منتشر شد. این گزارش‌ها نیز فراتر از انتظارات اهالی بازار بود و نوید عملکرد‌های ۹ ماهه مثبتی را می‌دهد.

در مجموع روند کلی بازار در مسیر صعودی بلند مدتی قرار دارد که در این میان ممکن است شاهد اصلاح‌ها و استراحت‌هایی نیز باشیم، اما چشم‌انداز بازار و قیمت سهام صعودی و رو به بالا است.

عملکرد صنعت حمل و نقل

بررسی گروه حمل و نقل نشان می‌دهد این گروه در هفته‌ای که گذشت توانسته جلوتر از کل بازار حرکت کند، بازدهی بیش از پنج درصدی در ۱۵ نماد حاضر در این گروه گواهی بر این مدعاست.

به این ترتیب شاخص صنعت حمل و نقل در بازار سهام طی اولین هفته دی ماه با رشد بیش از پنج درصدی، کام سهامداران این گروه را شیرین کرد.

نگاهی به ۱۵ سهام حاضر در این صنعت نشان می‌دهد که فقط سه نماد طی هفته گذشته در این گروه منفی بودند. این در حالی است که ۱۳ نماد دیگر با بازدهی مثبت به کار خود پایان دادند. البته اُفت نماد‌های منفی هم اندک بود. به این ترتیب که نماد حتاید متعلق به شرکت تاید‌واتر خاورمیانه  با کاهش قیمت پنج درصدی در پنج روز هفته گذشته منفی‌ترین نماد بازار بود.

در مقابل نماد مهندسی حمل و نقل پتروشیمی با نماد حپترو در هفته گذشته بیش از ۱۴ درصد رشد قیمت سهام را ثبت کرد. پس از آن کشترانی آریا با نماد حاریا با بازدهی نزدیک به ۱۴ درصدی دومین نماد مثبت گروه است. جزئیات عملکرد گروه حمل ونقل را در جدول زیر مطالعه کنید.
 
بررسی عملکرد بازار سهام در اولین زمستان: سرد اما سبز
 
ارسال نظرات
آخرین اخبار