به گزارش مانا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی ،محمدعلی حسن زاده که به نمایندگی از سازمان بنادر در این نشست حضور داشت، در خصوص دومین نشست کمیته پیگیری مواففتنامه سه جانبه چابهار به میزبانی کشور هند، اظهار کرد: در سازمان بنادر و دریانوردی تخفیفات قابل ملاحظه ای برای فعال کردن کریدور حمل و نقلی بین ایران، هند و افغانستان به ویژه بندر چابهار برای صاحبان کالا و کشتی اعطا می شود و قرار بر این شد تا دو کشور هند و افغانستان نیز تخفیفات متناسب را در این زمینه ارائه کنند تا کریدور مذکور از نظر هزینه تمام شده حمل و نقل برای تجار به صرفه باشد و در صورت امکان از نظر هزینه ای، قیمت ها کاهش یابد.
برگزاری دو همایش روز چابهار در سال ۲۰۲۰
وی ادامه داد: تصمیم دیگر در نشست مذکور مربوط به برگزاری همایش روز چابهار از سوی هند و افغانستان بود؛ سال گذشته چنین همایشی در بندر چابهار برگزار شد و از تجار، خطوط کشتیرانی، فورواردرها و دست اندرکاران بخش خصوص که توانایی کمک به توسعه بندر چابهار را داشتند و خواستار بهره مندی از مزایای این بندر بودند دعوت به عمل آمد.
افزایش تعداد بنادر حمل بار از هند به چابهار
به گفته معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی، قرار بر این شد تا هند و افغانستان نیز روزی را تحت عنوان روز چابهار تعریف کرده و در ارتباط با اطلاع رسانی به تجار، صاحبان کالا، خطوط کشتیرانی و همه افرادی که می توانند از مزایای بندر چابهار در امر ترانزیت، صادرات و واردات کالا استفاده کنند اقدام کنند؛ قرار بر این است که این موضوع طی دو نشست در دو کشور هند و افتغانستان در سال ۲۰۲۰ مدنظر قرار گیرد.
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر با اشاره به اینکه تاکنون از چهار بندر هندوستان، بار به بندر شهیدبهشتی چابهار حمل می شد، از افزایش تعداد این بنادر به شش مورد خبر داد و بیان کرد: در این نشست همچنین هندی ها دو بندر دیگر را نیز پیشنهاد کردند که به تصویب رسید تا تعداد بنادری که از آنها بار به چابهار و از چابهار به افغانستان ترانزیت می شود به شش بندر افزایش یابد.
ارائه گزارش سازمان بنادر در خصوص اقدامات صورت گرفته در بندرچابهار
حسن زاده ادامه داد: در این نشست همچنین گزارشی از سوی سازمان بنادر و دریانوردی در ارتباط با اقدامات صورت گرفته در بندر چابهار در راستای ارائه خدمات به کالاهای مختلف به ویژه کالاهای یخچالی که از سوی تجار دو کشور مدنظر قرار می گیرد، ارائه شد که یکی از آن ها ایجاد ۵۸۰ پلاگ کانتینر یخچالی است که بر اساس آن می توان خدماتی را برای صاحبان کالاهای سردخانه ای و موادغذایی که کالای آن ها باید در دمای کنترل شده جابجا شوند ارائه کرد و اعلام شد که ایران می تواند این خدمات را در بندر شهیدبهشتی چابهار ارائه کند.
در خصوص سرمایه گذاری هندی ها در چابهار مسئلهای عنوان نشد
وی در پایان تأکید کرد که در نشست امروز(جمعه) هیچ مسئلهای در خصوص سرمایه گذاری هندیها مطرح نشد چرا که مسائل سرمایهگذاری به صورت دوجانبه بین ایران و هند عنوان می شود و موضوع توافقنامه چابهار فعال سازی کریدورهای حمل و نقلی بین هند، ایران و افغانستان است.