۰۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۴

طرح محیط زیستی خور موسی در خلیج فارس اجرایی می‌شود

نحوۀ محاسبۀ میزان آلودگی خورموسی در منطقه خلیج فارس تعیین شده که پس از پایان مطالعات مربوطه، سهم کاهش هر یک از واحد‌های پتروشیمیایی نسبت به میزان مجاز تعیین و تحت کنترل قرار خواهد گرفت تا با این اقدامات طرح محیط زیستی خورموسی وارد عملیات اجرایی شود.
کد خبر: ۸۵۴۵۹
طرح محیط زیستی خور موسی در خلیج فارس اجرایی می‌شود
مدیر کل دفتر بررسی و مقابله با آلودگی‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با خبرنگار مانا به انجام برنامه ریزی‌های جامع از سوی سازمان حفاظت محیط زیست جهت ایجاد طرح مدیریت محیط زیست خورموسی در خلیج فارس اشاره کرد.

ضیاء الدین الماسی ادامه داد: نحوه محاسبه بار کل آلودگی خورموسی در منطقه خلیج فارس تعیین شده که پس از پایان مطالعات مربوطه، سهم کاهش هریک از واحد‌های پتروشیمیایی نسبت به بار کل مجاز تعیین و تحت کنترل قرار خواهد گرفت تا با این اقدامات طرح مدیریت محیط زیست خورموسی وارد عملیات اجرایی شود.

وی خاطرنشان ساخت: از سال گذشته جلسات مشترکی با شرکت ملی صنایع پتروشیمی و سازمان منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر در راستای ارتقای عملکرد محیط زیست منطقه خورموسی برگزار شد.

الماسی ادامه داد: قرار شد با اجرای طرح ارتقای عملکرد محیط زیست صنایع پتروشیمی در خورموسی این طرح به عنوان پایلوت جهت اجرایی شدن در سایر نقاط  دریایی مثل خارگ و عسلویه که بار آلودگی زیادی را تحمل می‌کنند، عملیاتی شود.

وی همچنین دلیل انتخاب منطقه ویژه اقتصادی بندر ماهشهر برای اجرای طرح پایلوت ارتقای محیط زیست خورموسی را  وجود مقادیر زیاد آلودگی بیش از مقادیر استاندارد ناشی از فعالیت‌های پتروشیمی در آب‌های خورموسی  اعلام کرد.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست بیان داشت: کنترل میزان آلودگی وارده به خورموسی به تنهایی از عهده هیچ سازمانی بر نخواهد آمد.

وی اذعان داشت: از سوی دیگر ردیابی منشأ آلودگی نیز در نقاط مختلف خورموسی یکی دیگر از مشکلات بر سر راه کنترل آلودگی‌های منطقه است.

مدیر کل دفتر بررسی آلودگی‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، خاطرنشان ساخت: طرح تهیه شده از سوی سازمان حفاظت محیط زیست جهت ارتقای عملکرد زیست محیطی خور موسی شامل چند مؤلفه است که اهداف کیفی محیط زیست منطقه را تعیین خواهد کرد.

به گفته وی، در این راستا پارامتر‌های کمی فیزیکی و شیمیایی مربوط به اهداف محیط زیست با مشارکت شرکت صنایع پتروشیمی ماهشهر، اداره کل محیط زیست استان و سازمان حفاظت محیط زیست تدوین و به تصویب نهایی رسیده است.

الماسی در ادامه گفته‌های خود در خصوص طرح مدیریت محیط زیست خورموسی، اظهار داشت: همچنین سامانه مخصوص این پروژه برای دسترسی آسان شرکت‌های گواهی‌دهنده ایزو به عملکرد زیست محیطی شرکت‌های پتروشیمی راه اندازی شده است.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست تأکید کرد: این سامانه هم اکنون در پورتال سازمان حفاظت محیط زیست قابل دسترسی است.

وی با اشاره به اینکه جلسات مشترک زیادی از سوی سازمان حفاظت محیط زیست با شرکت‌های پتروشیمی درگیر در این طرح محیط زیستی برگزار شده است، خاطرنشان ساخت: تصمیمات مشترکی طی این جلسات اخذ شده که به زودی طرح مدیریتی این پروژه تدوین و پروژه وارد عملیات اجرایی خواهد شد.

مدیر کل دفتر بررسی آلودگی‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، یادآور شد: تعیین میزان سطح پارامتر فیزیکی و شمیایی در مناطق اقتصادی ماهشهر از طریق سازمان ملی صنایع پتروشیمی به منطقه ویژه اقتصادی بندر ماهشهر و شرکت‌های پتروشیمی فعال ابلاغ می‌شود.

 

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار