سیامک عباسپور در گفتگو با خبرنگار مانا افزود: تاکنون ۴۰ میلیارد ریال اعتبار از سوی وزارت نیرو برای لایروبی ۳۰ کیلومتر رودخانه کارون اختصاص یافته که بسیار ناچیز است.
وی گفت: برای خروج رسوبات کارون که بخش مهمی از آن در جریان سیلاب فروردین ماه وارد این رودخانه شده هشت هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
مدیر دفتر لایروبی و ماشینآلات سازمان آب و برق خوزستان تصریح کرد: شش دستگاه لایروب در استان خوزستان وجود دارد که در حال حاضر تنها یکی از آنها در رودخانه کارون فعال است.
وی علت فعال نبودن پنج دستگاه دیگر را نبود مکان برای تخلیۀ رسوبات و منابع اعتباری اعلام کرد.
رودخانه کارون با ۹۵۰ کیلومتر طول روزگاری پرآبترین و تنها رودخانه قابل کشتیرانی کشور بوده است.
این رودخانه پس از پیچ وخم زیاد در خرمشهر به اروندرود میریزد و سپس راهی خلیج فارس میشود. شوری، کاهش عمق، آلودگیهای زیست محیطی، کاهش دبی، ورود فاضلابهای صنعتی و کشاورزی و رسوب گذاری از مهمترین چالشهای رودخانه کارون است. کارون تا دهه ۵۰ قابلیت کشتیرانی داشت، ولی رفته رفته این قابلیت از دست رفت.