به گزارش مانا، محمدعلی سعیدیپور درباره موافقتنامه تصویب شده کشتیرانی تجاری در حوزه حمل و نقل دریایی بین ایران و قزاقستان، اظهار داشت: این توافقنامه برای دو کشور تعهداتی به همراه دارد و در این میان هماهنگیهایی در مباحث کشتیرانی مطرح شده که بسیار اثرگذار است.
وی گفت: ایمنی دریانوردی از دیگر مورد مهم در توافقنامه کشتیرانی تجاری در حوزه حمل و نقل دریایی بین ایران و قزاقستان است. در این توافقنامه تأکید ویژهای روی بحث ایمنی و امنیت این دریا صورت گرفت که در حوزه کشتیهای باری، خدمه و بار است.
سعید پور اظهارداشت: توسعه روابط از طریق دورههای آموزشی و استفاده از تجارب یکدیگر و همچنین ایجاد نمایندگی و بحث سرمایهگذاری از دیگر مواردی بود که در این توافقنامه مورد تأکید قرار گرفته است.
مدیرکل توافقنامهها و توسعه بازار سازمان بنادر و دریانوردی گفت: در سال ۹۶ مراحل توافقنامه کشتیرانی تجاری در کشور قزاقستان به پایان رسید و لازمالاجرا شد و در همان سال در هیئت وزیران ایران هم به تصویب رسید. بعد از آن هر دو کشور تمام تلاش خود را برای اجرایی شدن این موافقتنامه به کار بستند و در آبان ماه ۹۸ این لایحه توسط سازمان بنادر و دریانوردی در مجلس ارائه شد.
وی اظهار داشت: هم اکنون فرآیند استصوابی این توافقنامه در کشور در حال انجام است که به زودی ابلاغ و اجرایی خواهد شد.
مدیرکل توافقنامهها و توسعه بازار سازمان بنادر و دریانوردی افزود: توافقنامه کشتیرانی تجاری در حوزه حمل و نقل دریایی بین ایران و قزاقستان ارتباطی به مرز دریایی ندارد و تفاوت بسیاری با موارد حقوقی رژیم حقوقی دریای خزر دارد.
سعیدیپور درباره توافق با دیگر کشورها از جمله روسیه، آذربایجان و ترکمنستان، تصریح کرد: ایران و چهار کشور روسیه، آذربایجان، ترکمنستان و قزاقستان کارهای مشترک بسیاری خوبی را با یکدیگر در حوزه دریایی – بندری انجام دادهاند.
مدیرکل توافقنامهها و توسعه بازار سازمان بنادر و دریانوردی درخصوص نقش این موافقتنامه در بهبود کارایی کشتیرانی تجاری بین دو کشور اظهار داشت: این توافقنامه نقش ویژه و حیاتی در بحث کریدورهای بینالمللی ایران خواهد داشت. با این توافق ما توانستیم به جای اینکه بار قزاقستان از طریق آذربایجان از شرق خزر به غرب آن منتقل شود بنادر ایران را در اولویت قرار دهیم.
مدیرکل توافقنامهها و توسعه بازار سازمان بنادر و دریانوردی اظهارداشت: هم اکنون حجم تراکنشها در بنادر شمال کم نیست و از کانالهای مختلف بار انتقال پیدا میکند.