ضیاء الدین الماسی در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: پس از انجام بازرسی از سکوهای نفتی طی سال گذشته، از سوی سازمان محیط زیست گزارش جامعی در خصوص نتایج بازرسیهای انجام شده به وزارت نفت، شرکت ملی نفت ایران و شرکت نفت فلات قاره ارائه شده است.
مدیر کل دفتر بررسی و مقابله با آلودگیهای دریایی معاونت محیط زیست دریایی و تالابهای سازمان حفاظت محیط زیست، بیان داشت: در این گزارش، نواقص مدیریتی و زیرساختهای تأسیسات و تجهیزاتی که بر عملکرد محیط زیستی سکوها اثر گذار بوده، اعلام شده است.
وی خاطرنشان ساخت: همچنین طی بازرسیهای به عمل آمده در خصوص نوسازی، تعمیر و تجهیزات خطوط لولهها در سکوهایی که مشکل داشته، تصمیمات لازم اخذ شده است.
این مقام مسئول در سازمان محیط زیست همچنین از اخذ تصمیمات لازم جهت بهبود وضعیت محیط زیستی سکوهای نفتی مورد بازدید در آبهای خلیج فارس خبر داد.
الماسی همچنین از انجام برنامهریزیهای لازم جهت سرعت بخشیدن به اطلاع رسانی و واکنش و مقابله در حوادث نفتی که منجر به نشت نفت در دریا میشود، خبر داد.
مدیر کل دفتر بررسی و مقابله با آلودگیهای دریایی معاونت محیط زیست دریایی و تالابهای سازمان حفاظت محیط زیست، اذعان داشت: بازرسی از سکوهای نفتی خلیج فارس امسال نیز همچون چند سال اخیر ادامه خواهد داشت.
به گفته وی، بر اساس برنامه ریزیهای صورت گرفته، علاوه بر بازدید از سکوهای نفتی در آبهای خلیج فارس، امسال نیز از مناطق پشتیبان این سکوها در خشکی بازدید به عمل خواهد آمد.
این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست، تأکید کرد: طبق هماهنگیهای به عمل آمده، امسال شاهد بازرسی سکوهای نفتی خارگ، لاوان و بحرگان در خلیج فارس خواهیم بود.
وی با بیان اینکه منابع آلاینده دریا به دو دسته منشا سرزمینی مانند شهرها و صنایع و منشا منبع دریایی تقسیم میشوند، اظهار داشت: بازدید از سکوهای نفتی بر اساس نظام ممیزی تدوین شده در راستای مدیریت آلودگی دریاهای کشور صورت میگیرد.
مدیر کل دفتر بررسی و مقابله با آلودگیهای دریایی معاونت محیط زیست دریایی و تالابهای سازمان حفاظت محیط زیست، خاطرنشان ساخت: به منظور کاهش آلودگیهای دریایی در آبهای کشور ناشی از حوادث نفتی و نشت نفتی از طریق سکوها، بازرسی از سکوهای نفتی طی سالهای اخیر توسط کارشناسان آموزش دیده سازمان حفاظت محیط زیست آغاز شده است.
الماسی با اشاره به اینکه کارشناسان محیط زیستی که برای بازرسی به سکوهای نفتی خلیج فارس فرستاده میشوند، دورههای لازم در خصوص آلودگیهای نفتی و نیز نظام ممیزی سکوهای نفتی را گذرانده اند، اذعان داشت: به منظور بازدید از سکوهای نفتی تاکنون دورههای آموزشی ویژه کارشناسان محیط زیست در استانهای ساحلی کشور برگزار شده است.
وی با بیان اینکه این کلاسها با محوریت آشنایی با فرایند سکوها، استانداردسازی ممیزی و دوره ایمنی چهارگانه از سوی سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شده است، تصریح کرد: کارشناسانی از هفت استان ساحلی و نیز کارشناسان ستادی در سازمان حفاظت محیط زیست، آموزشهای لازم را در این زمینه برای آماده سازی جهت بازدید از سکوهای نفتی کسب کرده اند.
این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه بیش از ۳۰ سکوی نفتی فعال در خلیج فارس فعالیت میکنند، اذعان داشت: بر اساس برنامه ریزیهای صورت گرفته هر ساله چهار سکوی نفتی مورد بازدید کارشناسان محیط زیست قرار خواهد گرفت.
وی خاطرنشان ساخت: بر اساس تدوین نظام ممیزی سکوهای نفتی توسط سازمان حفاظت محیط زیست، بازدید سکوهای نفتی توسط کارشناسان محیط زیست به طور سالانه انجام خواهد شد.
مدیر کل دفتر بررسی و مقابله با آلودگیهای دریایی معاونت محیط زیست دریایی و تالابهای سازمان حفاظت محیط زیست، با بیان اینکه نظام ممیزی سکوهای نفتی مبنی بر مقابله با منابع آلاینده دریایی تهیه شده است، تصریح کرد: این نظام ممیزی میتواند نقش مؤثری در جلوگیری از ورود آلودگیهای نفتی به آبهای کشور داشته باشد.
به گفته این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست، این بازدید با همکاری وزارت نفت و سازمان بنادر و دریانوردی صورت میگیرد که این از اقدامات مهم سازمان حفاظت محیط زیست طی سالهای اخیر محسوب میشود.
وی در خصوص همکاری با سازمان بنادر و دریانوردی در جهت بازرسی زیست محیطی از سکوهای نفتی اظهار داشت: سازمان بنادر و دریانوردی بر اساس قوانین بینالمللی موظف به بازدید زیست محیطی از سکوهای نفتی است به همین دلیل محیط زیست در جهت جلوگیری از موازی کاری، خواستار بازدید مشترک کارشناسان محیط زیست با این سازمان شده است.
مدیر کل دفتر آلودگیهای دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، اذعان داشت: به این ترتیب تمام مسائل و مشکلات زیست محیطی سکوهای نفتی بررسی و به صورت مشترک اقدامات لازم جهت رفع نواقص احتمالی صورت خواهد گرفت.
وی بازدید از سکوهای نفتی توسط کارشناسان محیط زیست را امر ساده و سهل الوصولی ندانست و گفت: ورود به سکوهای نفتی به عوامل زیادی از جمله شرایط جوی، فاصله سکو از ساحل و بسیاری از موارد دیگر بستگی دارد که تمام آنها نیازمند انجام هماهنگی با بخشها و ارگانهای مختلف است تا بتوان وارد یک سکوی نفتی شد.