به گزارش مانا، امین افقی با اشاره به اهداف ترسیم شده از سوی سازمان منطقه آزاد انزلی برای تبدیل مجتمع بندری کاسپین به کانون ترانزیت و مبادلات تجاری کشور اظهار داشت: این تعداد کشتی کالاهای اساسی و مواد اولیه مورد نیاز را به کشور وارد و تولیدات داخلی را به کشورهای حاشیه دریای خزر صادر کرده اند.
وی، تنوع بخشی در جذب کالا، تأمین کالاهای اساسی و مواد اولیه کشور در کنار افزایش میزان مبادلات تجاری کالا و صادرات به کشورهای حاشیه خزر را از رویکردهای اساسی سازمان منطقه آزاد انزلی در حوزه بندری و ترانزیتی عنوان کرد.
وی با اشاره به ورود ۴۴ فروند کشتی تجاری به بندر کاسپین از ابتدای امسال تاکنون افزود: ورود کشتی به این بندرگاه طی این مدت نسبت به ۲۰ فروند کشتی پهلو گرفته در سال گذشته رشد قابل ملاحظهای یافته است.
افقی، افزایش میزان ترانزیت کالا در کریدور چین، قزاقستان، ایران که با محوریت این سازمان ایجاد شده، رشد مبادلات تجاری با بنادر کشورهای حاشیه دریای خزر، ایجاد مزیتهای رقابتی در مجتمع بندری کاسپین و طرحهای توسعه بازار و بازاریابی اجرا شده از سوی سازمان و نزدیکی منطقه به بازارهای مصرف داخلی همچون تهران را زمینه ساز استقبال بازرگانان و فعالان تجاری و تولیدی کشور و رشد ترانزیت کالا از این بندرگاه عنوان کرد.
به گفته وی افزایش تنوع محمولههای کالایی و مواد اولیه وارداتی از طریق دریای خزر در کنار افزایش میزان (حجمی و وزنی) کالاهای ورودی و خروجی در بندر کاسپین از رویکردهای اساسی سازمان منطقه آزاد انزلی در این مدت بوده، سیاستی که براساس آن موفق به تأمین بخشی از مواد اولیه واحدهای تولیدی و کالاهای اساسی مورد نیاز کشور شده است، روندی که براساس اهداف ترسیم شده از سوی سازمان، مجتمع بندری کاسپین را تبدیل کانون ترانزیت و مبادلات تجاری کشور خواهد نمود.
فعالیتهای تخلیه و بارگیری کالا در بندرکاسپین از تابستان سال ۹۷ در منطقه آزاد انزلی آغاز شد. این بندرگاه در حال حاضر دارای سه پست اسکله است. سال گذشته ۲۰ فروند کشتی در بندرکاسپین تخلیه و بارگیری شد. شمار کشتیهای پهلو گرفته در نیمه نخست سال ۹۸ نیز ۴۰ فروند کشتی بود.